Oplosbaarheid epoxysilaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Oplosbaarheid epoxysilaan

Wij werken met oplossingen die voornamelijk epoxysilaan bevat. Door de polymeervorming is de oplossing vrij 'plakkerig'.

Nu ben ik op zoek naar een oplosmiddel waarmee ik vlot mijn GC kan reinigen. Momenteel spoelen we met aceton, maar deze heeft invloed op onze meetresultaten.

Ik zoek dus een product dat enerzijds vluchtig genoeg is om over een capillaire kolom van een GC geinjecteerd te worden, zonder dat deze de kolom vergiftigd of beschadigd. Maar anderzijds moet het product ook de polymeren die eventueel nog aanwezig zijn in de kolom meenemen en de kolom reinigen.

Ik heb al eens geprobeerd met methanol dus dat is eventueel wel een optie, maar ik zou graag nog andere oplosmiddelen testen.

Ik heb al eens rondgekeken naar oplosbaarheid van polymeren, maar het probleem is dat de oplosbaarheid afhankelijk is van de samenstelling.

De samenstelling is dus een epoxysilaan dat bekomen wordt door een hydrolysereactie. De alcoholen die hierbij vrijkomen worden grotendeels afgedestilleerd. Daarna worden nog silanen toegevoegd en dpg.

Heeft iemand nog een mogelijke oplossing dat ik kan testen?

Berichten: 137

Re: Oplosbaarheid epoxysilaan

Mijn eerste ingeving bij polymeren is gechloreerde aromatische oplosmiddelen zoals 1,3,5-trichloorbenzeen. Werkt waarschijnlijk fantastisch maar het is erg carcinogeen en ik heb geen idee of de kolom ertegen kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oplosbaarheid epoxysilaan

Ik ben zeer verbaasd over de mogelijkheid een GC kolom te "spoelen" in werking: je zou dan een oplossing hebben in de gasfase?

Ik denk dat je in het geval van een stof die je GC vervuilt beter kunt kijken of er geen LC variant is die beter geschikt is.

Reageer