Springen naar inhoud

synthese

• Log in om te kunnen reageren

Nawara

Nawara

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2012 - 21:05

bij de synthese van para-aminophenol moet para-nitrophenol worden opgelost in ethanol. Nou weet ik dat er op het lab 2 soorten ethanol aanwezig zijn;

(Hieronder is het zo weergegeven als hoe het bij ons op het lijstje staat)

- ethanol 96%
- ethanol 99+% (voor reacties)

Nou vroeg ik me af of er bij het gebruik van ethanol 99+% deze zal reageren met de OH-groep, waardoor er een ester wordt gevormd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2012 - 23:14

Hoe ziet de functionele groep van een ester eruit? Bevat een van jouw componenten een carbonzuurgroep?

Nawara

Nawara

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2012 - 21:21

Het is een p-nitrofenol dat tot een p-aminofenol wordt gesynthetiseerd. Ik heb deze moeten oplossen in ethanol en basisch moeten maken met natriumbicrbonaat.

Ik heb het moeten wassen met ethylacetaat.

Ik weet dat ethylacetaat een lagere dichtheid heeft dan het gevormde stof, maar ik haal altijd de organische met de waterige laag door elkaar bij het extraheren. kan iemand me hiermee helpen??

Orgsyn

Orgsyn

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2012 - 21:38

Heb je de oplossing op je vorige vraag gevonden dan?

Ok ik neem aan dat je volgende vraag is welke laag boven en onder komt met extractie? De dichtheid van de gevormde stof (je product) is hierbij niet zo relevant, deze lost namelijk op in je oplosmiddel.

Wat relevant is, is de dichtheid van ethylacetaat en water. Wat heeft een hogere dichtheid? En wat komt dus logischerwijze beneden en boven?

Nawara

Nawara

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2012 - 21:46

ik heb geen gebruik gemaakt van water... ethylacetetaat heeft een dichtheid van 0,897 g/cm³ en dus neem ik aan dat ethylacetaat boven zit.

Maar lost het gesynthetiseerde product op in ethylacetaat, waardoor ik de bovenste laag nodig zal hebben of is het gewoon het (gele) gesynthetiseerde product...

In het voorschrift staat dat ik het moet wassen met ethylacetaat (3x), en mijn gesynthetiseerde product is geel.

Veranderd door Nawara, 15 maart 2012 - 21:51

Orgsyn

Orgsyn

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2012 - 22:23

Dus je hebt alleen ethanol en ethyl acetaat gebruikt als oplosmiddel? Heb je het bicarbonaat als poeder toegevoegd?

Daarnaast suggereert wassen dat het niet oplost, anders had er wel gestaan: extraheer je product met ethylacetaat.

Veranderd door Orgsyn, 15 maart 2012 - 22:25

Nawara

Nawara

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2012 - 22:28

dus bij het wassen neem ik aan dat ik het (gele) product wat ik heb drie x met ethylacetaat moet wassen en moet verder werken met het gele stof.

en als er staat dat er moet worden geextraheerd met ethylacetaat, dan moet ik dus aannemen dat het oplost in ethylacetaat en dat ik dus verder moet werken met ethylacetaat?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2012 - 09:00

Zijn dat niet dingen die je moet opzoeken en begrijpen voordat je uberhaubt met een synthese begint? In mijn tijd werd je gewoon uit het lokaal geflikkerd als je met deze vragen tijdens het prakticum aan durfte te komen. ;)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 maart 2012 - 09:04

Nawara, het is niet duidelijk wat je nu precies hebt gedaan. Ik ben bang dat je zo nog lang moet doorvragen voordat je je antwoorden krijgt.

Je haalt altijd de organische en waterige laag door elkaar, maar even verder schrijf je dat je geen water hebt gebruikt.

Ethylacetaat heeft een dichtheid van 0,897 g/cm3, dus je neemt aan dat dat boven zit. Maar boven wat dan?

Misschien moet je eerst stapsgewijs eens opschrijven wat je hebt gedaan en wat je nog moet doen...

Wat ook het krijgen van antwoorden remt is dat je geen antwoorden geeft op de gestelde vragen, zoals die van Fuzzwood en Orgsyn. 8-)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2012 - 09:09

Post desnoods je hele werkplan eens als worddocument ofzo. Geef aan waarvoor elke stap dient, of tenminste waarom je denkt dat een stap erin zit. Works wonders voor begrip. Zo heb ik het iig geleerd.

Aan 3 kanten snijdend mes: 1) je leert er superveel van, 2) je zit daar niet als mindless drone "aardappelen te koken" 3) je weet beter wat je doen moet/kunt als het fout gaat.

Nawara

Nawara

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 18:06

Er is nitrofenol opgelost in ethanol, zoutzuur en ijzer. nadat deze voor 1 uur zijn gerefluxed, dient het op pH 8 te worden gezet met NaOH.(=gele vloeistof) Vervolgens dient deze 3 keer te worden geextraheerd en uiteindelijk te worden gekoppeld aan de rotavapor om de oplosmiddel te verwijderen en uiteindelijk de gevormde aminophenol te vormen...

Mijn vraag: bij het extraheren is er eerst sprake van een gele vloeistof dat 3x dient te worden geextraheerd. Ik weet dat ethylacetaat een lagere dichtheid heeft, maar houdt het dan ook in dat je de bovenste laag nodig hebt. Betekent het dat de gewenste product als het ware wordt aangetrokken tot ethylacetaat???

Veranderd door Nawara, 18 maart 2012 - 18:06

Orgsyn

Orgsyn

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2012 - 23:51

Ik weet dat ethylacetaat een lagere dichtheid heeft, maar houdt het dan ook in dat je de bovenste laag nodig hebt. Betekent het dat de gewenste product als het ware wordt aangetrokken tot ethylacetaat???

Je product is organisch en lost beter op in organische oplosmiddelen. Je ethylacetaat is een organisch oplosmiddel. Hierdoor trek je het product dus als het ware uit je water/ethanol laag. Hierbij zal uiteraard ook ethanol meekomen.

Zoals Fuzzwood ook al zei, zoek dit soort informatie op voordat je aan het practicum begint, anders blijf je achter de feiten aanlopen.

Veranderd door Orgsyn, 18 maart 2012 - 23:52

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures