bier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

bier

Dag iedereen

Ik heb een paar vraagjes over de biotechnologie van bier, de meeste heb ik zelf kunnen oplossen, maar onderstaande zijn me echt niet duidelijk.

De eerste vraag gaat over het proces van bier brouwen zelf: De filtratie gebeurt rond 78°C, waarom rond deze temperatuur? 78°C is het kookpunt van ethanol, maar dat is nog voor de vergisting dus er is nog geen alcohol aanwezig...

De uitleg die bij die vraag staat is: De maish bestaat uit een mengsel van onopgeloste stoffen (draf) en opgeloste stoffen (wort). Het warme beslag die rond de 78°C heeft wordt naar de filterkuip gepompt. Dit is een ketel met een metalen zeefbodem waardoor het vloeibare deel van het beslag naar de wortketel loopt. Deze suikerhoudende vloeistof is het wort. Het vaste bestanddeel dat achter blijft noemt men draf en wordt gebruikt als veevoeder.

Bij een van de proeven moesten we de hoeveelheid stamwort bepalen via destillatie. Dit gebeurde via het het werkelijk extract en het alcoholpercentage. Waarom kan men niet de relatieve dichtheid van bier gebruiken om de stamwort te bepalen.

Verder moesten we ons destillaat van het bier, opgevangen in een maatkolf, aanlengen tot 100g met water. Waarom moest dit gebeuren?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Berichten: 53

Re: bier

Beste Tim,

de temperatuur van het filteren is waarschijnlijk de eindtemperatuur van je maish-schema.

dat stuk daarna snap ik niet. Waarom zou je het alcohol % willen bepalen van iets dat je nog moet laten vergisten?

Het probleem van alleen de dichtheid gebruiken is dat je dan precies moet weten welke stoffen in welke verhouding in de vloeistof zit. Het soortelijk gewicht van b.v. een bruinbier is een stuk hoger dan van een pils. Dat verschil komt niet alleen door het verschil in de hoeveelheid vergistbare suikers.



In je laatste vraag mis je denk ik ook wat.

je moest je destilaat aanlengen. maar ik neem aan dat je daarna nog een meting moest verichten. dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat je het moest aanlengen.

suc6

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bier

De filtratie temperatuur is inderdaad die aan het einde van je maish schema. Op dat moment heeft verder verhitten een negative uitwerking op de kwaliteit van je bier en afkoelen heeft geen zin. Na het filtreren ga je namelijk de wort koken. Na het koken ga je weer filtreren om de hop en gedenatureerde eiwitten er uit te halen. Juist deze eiwitten heb je even langer nodig dan tot het filtreren.

Je stamwort (suikergehalte van de wort) bepaal je omdat daar officieel de belasting op wordt berekend. Je alcohol bepalen in uiteindelijk bier kan je makkelijk mee sjoemelen (scheutje spa er bij). Dat is zo vanuit het verleden gegroeid.

moest je aanlengen tot 100g of 100ml? Als het 100ml was met pyknometer dan kan je redelijk nauwkeurig de dichtheid bepalen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer