Springen naar inhoud

[scheikunde] koper(ii)sulfaat kristallen basisch?

• Log in om te kunnen reageren

hans1234

hans1234

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2012 - 16:11

Hallo,

Ik moet voor het vak scheikunde een proef doen waarbij ik koper(ii)sulfaat kristallen moet maken.
De bereiding gaat als volgt.

Los net zoveel koper(ii)oxide op in 20 mL 1,00 M zwavelzuur...

Dus ik heb dat gedaan, alleen volgens de TOA ( technisch onderwijs assistent ) moet mijn koper(ii)oxide oplossing in zwavelzuur basisch zijn om kristallen te krijgen, en ik moest van hem er nog meer koper(ii)oxide erin gooien, toen werd het echter een zwart papje en ik kon niet meer koper(ii)oxide oplossen.
Toen heb ik het dus gefiltreerd en het filtraat in een horlogeglas gedaan en nu moet ik een week wachten voordat de kristallen klaar zijn.
Alleen mijn toa zegt dat ik geen kristallen krijg omdat de oplossing nog licht-zuur is..
Alleen ik kon gewoon niet meer oplossen in die 20 mL 1,00 M zwavelzuur.

Dus mijn vraag is, krijg ik die kristallen wel of niet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2012 - 07:18

Je vertelt niet alles, dus het is een beetje moeilijk te beoordelen. Hoeveel koperoxide heb je werkelijk opgelost?

Als je echt hard genoeg hebt geprobeerd om het koperoxide op te lossen moet het volgens mij wel lukken, maar je TOA heeft het experiment natuurlijk wel voorbereid, je moet ervan uitgaan dat hij weet waar hij het over heeft. Hoe heeft hij gemeten dat de oplossing nog zuur is?

Om kristallen te krijgen moet je een verzadigde oplossing van kopersulfaat hebben. Je zou de oplosbaarheid kunnen opzoeken, dan weet je hoeveel gram er in 20ml zou kunnen oplossen. Maar zelfs als je oplossing niet helemaal verzadigd is, dan zou verdampen op den duur wel een verzadigde oplossing moeten geven, en vanaf dat moment komen er kristallen.

Wel is het zo dat als er ook nog zwavelzuur in de oplossing zit, het water nooit zomaar zal verdampen. Zwavelzuur trekt water aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures