Xy diagram

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Xy diagram

Ben op school bezig met het uitwerken van opdrachten met betrekking tot desillatie. T-xy diagram begrijp ik volkomen, maar een xy diagram?

Y is component in gasfase en X is component in vloeistof, maar als ik 0,8 op de Y as aanhoudt kom ik niet op 0,2 in de vloeistof...dit klopt dan toch niet?

Waar ik ook tegen aan loop is de q-lijn tekenen, het is een richtingscoefficient had ik begrepen. Maar ten opzichte waarvan/welke richting op en vanuit welk punt teken ik deze?

Hoop dat iemand me kan helpen!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Xy diagram

Y is component in gasfase en X is component in vloeistof, maar als ik 0,8 op de Y as aanhoudt kom ik niet op 0,2 in de vloeistof...dit klopt dan toch niet?
Y is de concentratie in de dampfase, uitgedrukt als mol per mol damp.

X is de concentratie in de vloeistoffase, uitgedrukt als mol per mol vloeistof.

Het zou heel toevallig zijn als ze samen 1,0 zijn. Y als functie van X bereken je met de relatieve vluchtigheid.
Waar ik ook tegen aan loop is de q-lijn tekenen, het is een richtingscoefficient had ik begrepen. Maar ten opzichte waarvan/welke richting op en vanuit welk punt teken ik deze?
T.o.v. de horizontaal, vanuit het punt waar de verticale lijn X=Voedingssamenstelling de lijn Y=X snijdt, en dan schuin naar links.

Dit is allemaal zeer elementair en zou dus ergens in je cursusboek moeten staan.

Lees anders ook eens: http://en.wikipedia.org/wiki/McCabe%E2%80%93Thiele_method

en de externe links onderaan die webpagina.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: Xy diagram

Bedankt voor je uitleg, het eerste deel is helemaal duidelijk!

Die q lijn alleen nog niet, ik weet vanuit welk punt ik moet beginnen..maar dan!

Een voorbeeld zou me echt enorm helpen, ik heb geen boek en er wordt uit een reader gewerkt..die is soms lastig als hij geschreven is door iemand met teveel verstand over het onderwerp... en ik ben een complete newbie in het destillatiegebied :(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Xy diagram

Dat staat toch in die wikipedia link:
The next step is to draw the blue q-line (seen in Figure 1) from the x = y line so that it intersects the rectifying operating line.

The parameter q is the mole fraction of liquid in the feed and the slope of the q-line is q / (q - 1). For example, if the feed is a saturated liquid it has no vapor, thus q = 1 and the slope of the q-line is infinite which means the line is vertical. As another example, if the feed is all saturated vapor, q = 0 and the slope of the q-line is 0 which means that the line is horizontal.

Some example q-line slopes are presented in Figure 2.
Wat is daar niet duidelijk aan?

Bovendien kun je de calculator van http://www.cheric.org/education/eduaids/distill/McCabe.html gebruiken.

Voer telkens een andere waarde voor q in en zie hoe de helling van de q-lijn (in dit geval de gele lijn) verandert.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: Xy diagram

Dat had ik net nodig, thanks..nu alles duidelijk :)

Reageer