Springen naar inhoud

Info over scaling up/opschalen gezocht

• Log in om te kunnen reageren

lang91

lang91

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2012 - 10:46

Beste,

In het kader van mijn eindwerk ben ik opzoek naar info over "scaling up ”, dus om de schaal van het proces te vergroten. Ik ben vooral opzoek naar welke problemen die hierbij komen kijken, formules of methodes die vaak gebruikt worden, enz.
Er gaat een bijzondere interesse uit naar dit onderwerp met betrekking op microrectoren.
Dus indien je iets weet, gelieve dit te melden.

Alvast bedankt voor de moeite

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Orgsyn

Orgsyn

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2012 - 21:12

In de industrie wordt opschaling van labschaal (mg tot gram) naar kilogram en meer meestal gewoon in roestvrij stalen tanks gedaan. Hierbij gaat de koelcapaciteit omlaag en wordt het roeren veel minder efficint. Ook kan vorming van reactieve intermediairen tot problemen lijden.

Microreactoren hebben dit probleem in theorie niet, sinds de menging zeer efficient is, en koelcapaciteit aan de microkanalen zeer groot is. Bovendien kunnen reactieve intermediaren snel afgevangen worden, dus de verblijftijd zoals dat heet, is klein.

Verder kan opschaling bij microreactoren op twee manieren.

zie:
http://nl.wikipedia....ki/Microreactor

Veranderd door Orgsyn, 22 maart 2012 - 21:15

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2012 - 11:06

In de procestechnologie gaat men uit van dimensieloze getallen zoals bijv. het Reynoldsgetal. Bij scaling up of scaling down wordt ernaar gestreefd deze getallen gelijk te houden.

Machiavelic

Machiavelic

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2012 - 10:11

Voor zover ik weet is kan het opschalen van een labtrix vrijwel 1:1 verlopen richting een kilo flow en een industrial flow.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures