[wiskunde]venndiagram maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[wiskunde]venndiagram maken

ik heb de volgende gegevens en nu moet ik hier een oplossing voor vinden, ik zat zelf aan een venndiagram te denken alleen kom ik er niet uit, zou iemand me bijv. een vergelijking willen opstellen voor deze vraag, dan doe ik het antwoord zelf wel oplossen

Vraag:

Een congres telt 350 deelnemers. De voertalen zijn Nederlands, Engels en Frans. Er zijn 150 congresgangers die Nederlands spreken, en die spreken ook allemaal Engels. In totaal zijn er 305 mensen die Engels spreken en 157 die Frans spreken. Er zijn 125 deelnemers die maar een taal spreken. Hoeveel congresgangers spreken drie talen?

bvd.

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [wiskunde]venndiagram maken

Volgens mij zit je met een venn-diagram wel goed. Als je die tekent en voor de waarden die je niet weet a,b,c en d invult kan je vier vergelijkingen opstellen met die vier ombekende. Daaruit kan je oplossen welke waarden a,b,c en d hebben.

Tip: kijk naar de getallen die je wel weet: je weet dat er in totaal 350 mensen zijn, er zijn 305 engelssprekenden en 157 franssprekenden. Bovendien weet je dat er 125 mensen zijn die één taal spreken (en de Nederlanders horen daar dus niet bij). Met deze 4 totalen moet je de vergelijkingen op kunnens stellen.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [wiskunde]venndiagram maken

Ik heb geen verstand van Venndiagrammen, maar met wat logisch nadenken lukt het ook zonder. Ik heb mijn antwoord in extra klein lettertype weergegeven, zodat je de regels afzonderlijk kunt copy-pasten in notepad of iets dergelijks om hints te krijgen.

Totaal zijn er 350 mensen.

305 mensen spreken Engels en alle Nederlanders spreken Engels --> 45 mensen spreken alleen Frans.

In totaal zijn er 125 mensen die maar een taal spreken --> 80 mensen spreken alleen Engels.

225 van de 305 Engels-sprekende mensen spreekt naast Engels nog een of meer talen.

75 mensen spreken dus Engels en Frans, maar geen Nederlands (225 - 150).

112 mensen spreken Frans en nog iets anders (157 - 45).

Er zijn dus 37 mensen die alledrie de talen spreken (112 - 75).

De verdeling is dus:

Alleen Frans: 45 mensen

Alleen Engels: 80 mensen

Frans en Engels: 75 mensen

Engels en Nederlands: 113 mensen

Frans, Engels en Nederlands: 37 mensen

Hopelijk klopt het allemaal.

Berichten: 15

Re: [wiskunde]venndiagram maken

Ik heb een venndiagram gemaakt en heb nu drie onbekenden,

welke vergelijkingen moet ik dan oplossen,

ik heb zelf het volgende maar ik weet niet of dit juist is:

ik heb nu 3 onbekenden x,y,z

x=Nederlands/Frans

y=Engels/Frans

z=Alle drie de talen

Engels + Frans = 125

305-150-y-z+157-x-y-z=125

En het totaal van Engels+Frans+Nederlands=350

Kan iemand me helpen en zeggen of ik ook wel de goede vergelijkingen heb en eventueel wat ik fout doe

bvd

[/img]

Berichten: 15

Re: [wiskunde]venndiagram maken

laat maar ik ben er al uit,

Reageer