Springen naar inhoud

Vraag Kernsplitsing

• Log in om te kunnen reageren

redguy

redguy

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2012 - 21:33

ik heb een paar lessen gezien over kernsplitsing en ik heb een vraag of dit mogelijk is

als uranium word gesplitst dan is het afval radioactief
hier zijn voorbeelden rechtstreeks van de wiki
  • 235U + 1 neutron Geplaatste afbeelding 2 neutronen + 92Kr + 142Ba + ENERGIE
  • 235U + 1 neutron Geplaatste afbeelding 2 neutronen + 94Sr + 140Xe + ENERGIE
  • 235U + 1 neutron Geplaatste afbeelding 3 neutronen + 90Kr + 143Ba + ENERGIE
maar als je de afval stoffen blijft bombarderen met neutronen
zullen de afval stoffen dan niet een andere isotoop worden met een kortere halveringstijd en gelijk uit een vallen

en uiteindelijk
(1h) isotoop waterstof (stabiel)
(2h) isotoop waterstof (stabiel)
overhouden
+een paar losse neutronen

en zo dus geen radioactief afval overhouden

ik hoop dat ik het goed heb begrepen en deze vraag op het goede forum gedeelte heb gezet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2012 - 21:47

Neutronen beschieten kost ook energie, en zal dus nooit economisch rendabel zijn om radioactief afval sneller "af te laten breken". Overigens eindigen ze nooit in waterstof. Ze blijven niet uiteenvallen, alleen grotere atomen vallen uiteen in kleinere.

Uranium volgt volgens mij uiteindelijk tot het stabiele lood.

redguy

redguy

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2012 - 22:40

rendabel gaat het ook niet om het gaat mij er om dat we zo
er voor kunnen zorgen dat we niet blijven zitten met radioactief afval

en in mijn voorbeeld is het radioactiefe afval al kleiner dan lood
en zelfs een 3h atoom valt nog uit een
dus ik denk niet dat uranium uiteindelijk lood word
gewoon het eerste beste stabile molecuul

maar laat maar ik heb net mijn antwoord toevallig gevonden
en ja het kan wat ik denk en werkt ook
link

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2012 - 22:29

Uranium eindigt wel degelijk in lood. Volg het pad maar en je zult zien dat het eerste stabiele atoom lood is (op deze manier kan je ongeveer de leeftijd van de aarde inschatten. Lood op aarde is afkomstig van het verval van uranium.

En nogmaal het is compleet onrealistisch om te denken dat je op deze manier af zou komen van radioactief afval. Zou commercieel nooit haalbaar zijn.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2012 - 09:48

Wat je mist in je verhaal is de kans dat het neutron met het uranium atoom botst. Uranium atomen hebben een vrijg grote neutron cross-section (gegeven in 'barn') http://en.wikipedia....n_cross_section
Bij andere atomen is dit minder, en je hebt dan dus heel veel neutronen nodig om botsing te krijgen.
Daarom gebruikt men ook Uranium als radioactive bron.

De techniek die je beschrijft word gebruikt om kunstmatige isotopen te maken voor medische en onderzoek toepassingen.

De engelse wikipedia heeft ook wat te zeggen over een toepassing in radioactief afval, het is echter nog in de experimentele fase: http://en.wikipedia...._nuclear_wastes

eXorikos

eXorikos

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2012 - 20:16

Uranium eindigt wel degelijk in lood. Volg het pad maar en je zult zien dat het eerste stabiele atoom lood is (op deze manier kan je ongeveer de leeftijd van de aarde inschatten. Lood op aarde is afkomstig van het verval van uranium.

En nogmaal het is compleet onrealistisch om te denken dat je op deze manier af zou komen van radioactief afval. Zou commercieel nooit haalbaar zijn.

Toch niet helemaal correct. In België werken ze, in samenwerking met een hele hoop andere landen, aan een proefreactor waarbij radioactief afval gebruikt wordt voor een accelerator-driven reactor. Hierbij wordt het afval met neutronen gebombardeerd waardoor het verder transmuteert en daarnaast ook nog eens verdere energie oplevert door splijting en spallatie.

http://myrrha.sckcen.be/

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures