Maximale Draagkracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Maximale Draagkracht

Ik moet onderstaande constructie bereken. De bedoeling is dat de constructie niet inzakt. Kan iemand me helpen met een leidraad te geven voor zulk een berekening? De bouten die de verbinding vormen met de plaat en waar water op wordt gestort met 1.8bar zijn M36. Afstand van de linker zijde naar de eerste bout bedraagt 90mm, van de linker zijde naar de 2de bout is 345mm en de totale afstand van de linker naar de rechtersteun is 432mm.

Ik heb geen oppervlakten, deze moet ik berekeken.

Alvast bedankt

Mvg

Jan

De steun dien gemaakt te worden in RVS
Bijlagen
Mes steun Stora.pdf
(5.2 KiB) 239 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximale Draagkracht

Eerste leidraad: maak een duidelijke maar eenvoudige schets (vrij lichaams diagram) met alle inklemmingen, bevestigingen, krachten, richtingen, ... die relevant zijn.

Dus: maak van de gegevens op jouw plan (2 ton en waterdebiet) twee vervangende krachten die inwerken op de constructie.

en 70.000l/min, dat is meer dan 1 kuub per seconde, is die waarde correct?

Berichten: 5

Re: Maximale Draagkracht

In de bijlage mijn berekeningen tot nu toe. Ik heb een veiligheidsfactor van 2.5 ingebouwd aangezien we met een constante trilling zitten door het water dat op de plaat gestort wordt.
Bijlagen
berekening.pdf
(489.53 KiB) 138 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Maximale Draagkracht

Ik volg je al niet meer van zodra je die "A" begint te berekenen... vanwaar komt die d = 0.062... (m)?

Verder gebruikt je v = Q/A , maar is die A wel juist?

en bij die momentenberekening loopt er ook nog wel wat scheef...

De kracht die dat water op de plaat uitoefent is niet zo eenvoudig te berekenen, er gaat veel energie verloren bij de "botsing". hoe wordt dat water erop geprojecteerd? 1 kuub/sec is enorm veel, genoeg om mij zorgen te maken over erosie.

Berichten: 5

Re: Maximale Draagkracht

Die A heb ik als volgt berekend; Uit de tabellenboek haal ik dat een M36 een kern heeft van 31.093mm, ik heb 2 bouten dus als ik het contactoppervlak bereken doe ik dus de oppervlakte van 2 bouten (wat idd een totaal geeft van 1.52 x 10^-3. Ik heb wel degelijk 70.000liter per minuut. Dit water wordt opgepompt stroomt op de plaat. Volgens mijn prof sterkteleer dien ik Bernouilli te gebruiken om de kracht te berekenen. Het hoogteverschil tussen de opening waar het water uitkomt is 0 dus doe ik Pw = 1/2 x 999.972 x 777m/s x 2.5

Reageer