[scheikunde] Vitamine C

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Vitamine C

Hallo,

Voor school heb ik een aantal onderzoeken gedaan om het gehalte vitamine C te onderzoeken in grapefruitsap en sinaasappelsap: zowel vers geperst als uit pak.

Ik heb een coulometrische bepaling (elektrolyse) met jood en een titratie met DCPIP uitgevoerd.

De bepalingen zijn goed verlopen. Echter: de resultaten komen niet overeen met de gevonden resultaten uit literatuur. (Behalve die van vers grapefruitsap).

Deze zijn hieronder te vinden:

Afbeelding

Ik kan alleen niet bedenken waarom alle resultaten (behalve vers grapefruitsap) te hoog uitvallen. Kan iemand me hier bij helpen? Waar moet ik aan denken?

Groetjes, Karlijn

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vitamine C

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C

Beste Karlijn,

Er zijn nog wel wat parameter waar er een verschil zou kunnen ontstaan tussen jouw waarde en de waarde in de literatuur.

Ik zal je enkele parameters geven waar je aan zou kunnen denken.

- Aantal malen dat je het experiment hebt uitgevoerd.

- Wat is je vooraf gestelde systematisch fout in het experiment.

- Verwacht in je vers geperste sinaasappel/grapefruit ook een verschil in gehalte tussen de verschillende vruchten? De ene sinaasappel heeft misschien meer vitamine C in zich als de andere sinaasappel.

- Een fabrikant van de pakken vruchtensap heeft ook een marge in zijn concentratie vitamine C.

Misschien helpt je dit voor het maken van een goede discussie.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Vitamine C

Kun je nagaan of de fabrikant kunstmatig vitamine C heeft toegevoegd?
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Berichten: 57

Re: Vitamine C

Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Aantal malen dat je het experiment hebt uitgevoerd.
De experimenten zijn 3 keer (tot 4 keer in sommige gevallen) uitgevoerd. Dus daar zou het probleem niet moeten liggen.
- Verwacht in je vers geperste sinaasappel/grapefruit ook een verschil in gehalte tussen de verschillende vruchten? De ene sinaasappel heeft misschien meer vitamine C in zich als de andere sinaasappel.
Dit is een goed punt. Ik heb echter voor de bepaling van de versgeperste sinaasappels 8 sinaasappels geperst (weliswaar van dezelfde fabrikant). Het zou wel kunnen gelden voor de grapefruit, aangezien ik er daar maar 1 van heb geperst.
Kun je nagaan of de fabrikant kunstmatig vitamine C heeft toegevoegd?
Dat hoort wel op het pak te staan. Ik heb het pak op dit moment even niet bij de hand. Maar stel dat dat het geval zou zijn: kan dit invloed hebben op mijn gevonden resultaten? Dit veranderd toch niks aan het aantal mg vitamine C wat er op het pak weergegeven is? En ik heb de bepalingen gewoon uitgevoerd met het sap uit het pak... dus ik zie niet in op welke manier dat ermee te maken heeft?

Groetjes Karlijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C

Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw SD waarde tussen uitgevoerde experimenten.

Zoveel getallen achter de komma zou ik niet doen. Eén of twee misschien ligt aan je SD waarden.

Heb je vooraf ook bepaald waar jij de grootste fout in verwacht? Elke stap in je uitvoering kan er voor zorgen dat je systematische fout toeneemt. Afwegen, pipetteren, titreren enz.

Misschien heb je er wel aangedacht. Zijn de pakken eerst goed gemengd en uit de verpakking gehaald en vandaar uit een verse portie meegenomen? En waren de pakken nog niet geopend voor gebruik. Vit C is wel een gevoelig molecuul.

MvG Ron

Berichten: 57

Re: Vitamine C

Foutendiscussie voor de coulometrische bepaling:

Sinaasappelsap uit pak

51,5 +/- 0,8

Vers geperst sinaasappelsap

57,6 +/- 3,4

Grapefruitsap uit pak

Dus 31.0 +/- 1,4

Vers geperst grapefruitsap

42.3+/- 0,7

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C

De juistheid van zowel de verse sinaasappel als de grapefruit is prima.

Maar nu een verklaring vinden voor de onjuistheid bij de pakken sap.

Berichten: 57

Re: Vitamine C

Ik denk dat ik die onjuistheid dan moet zoeken in het onjuist handelen tijdens het uitvoeren van het practicum.

Zoals biochemiefreak eerder al zei: het kan zijn dat er:

- onjuist afgewogen is (lijkt me onwaarschijnlijk door het gebruik van analytische balans)

- onduidelijk omslagpunt bij de elektrolyse (--> ook erg onwaarschijnlijk aangezien de stroomsterkte bijna constant bleef aan het eind van het practicum)

- onjuist getitreerd met DCPIP --> zeer waarschijnlijk, omslagpunt was moeilijk te zien

- niet nauwkeurig het aantal ml sap gebruikt (was het geval)

- afleesfout op de buret

- en andere fouten die kunnen gebeuren tijdens een practicum

Zo ongeveer?

Groetjes Karlijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Vitamine C

Dat lijkt me prima discussie punten om de onjuistheid van je experiment te verklaren.

Berichten: 57

Re: Vitamine C

Dankjewel!

Ik zit nu alleen nog met 1 vraag.
mvbandit650 schreef: di 03 apr 2012, 17:35
Kun je nagaan of de fabrikant kunstmatig vitamine C heeft toegevoegd?
Op het pak van sinaasappelsap is dit niet vermeld. Maar wat heeft dit ermee te maken?

MvG

Reageer