Springen naar inhoud

[groene energie]: mensenuitwerpselen

• Log in om te kunnen reageren

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 april 2004 - 22:42

Menselijk afval kan een bron van hernieuwbare energie worden, zo staat in het populaire wetenschappelijke blad The New Scientist te lezen.

Wetenschappers van de Pennsylvania State University bouwden een speciaal apparaat, de Microbial Fuel Cell (MFC). Het is een vijftien centimeter lange recipiŽnt met een speciaal arrangement aan elektrodes.

De uitwerpselen worden in de MFC gepompt en afgebroken door clusters van bacteriŽn. Doordat die gedepriveerd raken van zuustof, komen er elektronen vrij die tussen de elektrodes een voltage opwekken.

Volgens Bruce Rittman van de Northwestern University in Illinois kan deze prille techniek "buitengewone resultaten" opleveren. Op grotere schaal zou gevoeg van 100.000 mensen 51 kilowatt kunnen opleveren.

www.gva.be

Groen en AGALEV zullen het in ieder geval graag horen :shock: Vraag me alleen af of zoiets echt wel de moeite is om te doen en dat het niet meer kost (en dan heb ik het over de machines en zo;)) dan andere energievormen
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Trevor

Trevor

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 april 2004 - 07:48

Ik weet wel dat er een aantal jaar (10 of 15 ofzo?) geleden een boer in Nederland was die gas won uit zijn eigen uitwerpselen. Hij verwarmde hier zijn huis mee en kookte er op.

Of zoiets op grote schaal valt toe te passen voor huishoudens lijkt me nogal de vraag. Voor rioolwaterzuiveringsinstallaties zijn dit soort dingen natuurlijk wel interessant. Al is het maar om aan de eigen energie behoefte te voldoen. Maar dan moet het wel meer energie opleveren dan de hoeveelheid gas die er uit gewonnen kan worden. Of kan dit misschien beiden? :shock:

Dit stond erover in het artikel op de site van The New Scientist.

As yet his design is only producing a tenth of what he calculates its potential power output could be. Even so, if scaled up, this system would produce 51 kilowatts on the waste from 100,000 people, Logan says. He hopes to be able to boost its efficiency by increasing the surface area of the anodes or by finding more efficient anode material.

However, Lovley believes generating power from waste water on a large scale is a long way off: "One way to think of this technology is that it is currently at the state of development that solar power was 20 to 30 years ago - the principle has been shown, but there is a lot of work to do before this is widely used."

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2004 - 17:00

Ik heb ooit een vidoe te zien gekregen waar een Aziaat (ik meen een Thai) in Nederland kennis had opgedaan betreffende intensieve veehouderij. Een idee wat hij had opgedaan was om de mest van zijn varkens (zo'n 40.000) op te vangen in een grote put met daaroverheen een zwart rubber gespannen. Deze mest produceerde enorme hoeveelheden gas waar hij zo'n 5 dorpen in de omgeving volledig mee van energie voorzag. In zijn ogen gratis. Nou zal een dorp in de bergen van Thailand vast minder energie nodig hebben dan een straat hier in Utrecht, tenslotte hebben ze geen wasdrogers, koffiezetapparaten en wasmachines, maar toch. Hij verbaasde zich erover, en kon ook geen antwoord krijgen, waarom wij dat niet deden. Als we al onze uitwerpselen, dus van vee maar ook mensen, op een grote hoop zouden gooien om dat langzaam te laten verteren, dan zou de vrijgekomen hoeveelheid gas minstens een paar steden volledig van enrgie moeten kunnen voorzien. De makers van de video waren ook enigzins verbaasd dat de man met toch wel enigzins primitieve middelen zoveel energie wist op te wekken en deden navraag bij het ministerie. Geen antwoord.

Dat er potentie in poep zit staat buiten kijf. Dat we er niets mee doen is jammer en onbegrijpelijk. Maar het hoeft dus niet bij menselijke uitwerpselen te blijven! Zijn we ook gelijk van het mestprobleem af. Tenslotte is biologisch afgebroken mest (in bv een put) fantastisch als bemesting voor land en tuinbouw! Zonde hoor...

De gebruikte techniek is natuurlijk wel totaal anders....

Jort

Jort

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2004 - 15:46

Ik ben bang dat de hinderwet hier een stokje voor zal steken voor particulieren. Allemaal een eigen windmolen zit er ook niet in...
aha!

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2004 - 17:51

Is ook niet bedoeld voor particulieren, het is pas efficient als idereen op de grote hoop schijt! :wink:

Jort

Jort

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2004 - 12:24

Dan zouden we terug moeten naar de tijd waarin de poepvaten werden opgehaald; zo kun je kleine gemeenschappen organiseren die een energiesysteem als dit in stand kunnen houden.
aha!

Trevor

Trevor

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2004 - 10:54

In de rioolwaterzuivering wordt al gaswinning toegepast. Ik heb het net even opgezocht in het boek "behandeling van afvalwater" van Koot. Uit huishoudelijk afvalwater zou in theorie 30 liter gas per hoofd per dag kunnen worden gewonnen. In de praktijk kan worden gerekend op een gasproduktie van 20 liter per hoofd per dag indien uitsluitend het primaire slib wordt vergist. Wordt het afvalwater biologisch gezuiverd dan zou in de praktijk kunnen worden gerekend op een gasopbrengst van 25 liter per inwoner per dag. Bij toepassing van een actief-slibinstallatie kan de gasproduktie oplopen tot circa 30 liter per inwoner per dag.

Volgens mij wordt dit gas vooral nog niet toegepast in huishoudens, omdat mensen het geen fijn idee vinden om hun eitje te bakken op gas dat afkomstig is van de gisting van ontlasting.

Waar dit onderwerp over ging was overigens de winning van electriciteit uit uitwerpselen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2004 - 20:56

Het zou toch heerlijk zijn om geheel afhankelijk van de 'gemeente; te zijn. Energie van je eigen poep, mischien aangevult door zonne en wind energie. Dat zou ik wel fijn vinden. Alleen maar de gedachten van onafhankelijkheid. En je kunt de stroom wat je over houdt natuurlijk altijd verkopen, loopt de meter gewoon terug.

Maar goed, het idee van noortje is dus niet gebasseerd op biogas maar daadwerkelijk uit energie uit poep (niet uit scheet). Wat waarschijnlijk een hogere winst op levert.

Trevor

Trevor

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2004 - 21:41

Het is nog maar de vraag of het op zo'n kleine schaal rendabel is. Bovendien ziten er ook nogal wat gevaren aan. Als je installatie niet goed luchtdicht is kan er zuurstof bij het gas komen waardoor je kans krijgt op explosie gevaar. Het lijkt me niet zo fijn als iedereen zomaar een potentiele bom in zijn achtertuin heeft staan.

Vooralsnog levert de winning van electriciteit minder op. 51 kilowatt per 100.000 mensen lijkt me niet veel. Dat is 1224 kWh per dag = 4406 MJ. Per inwoner komt dat neer op 44 kJ per dag.

Gas levert ongeveer 30 kJ energie per liter (Binas). Als per inwoner per dag 20 liter gas kan worden gewonnen komt dat dus neer op 600 kJ.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures