dissectie mus musculus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 55

dissectie mus musculus

hallo

vorige week vrijdag moesten we de huismuis mus musculus dissecteren en enkele vragen oplossen. we moesten het spijsverteringsstelsel van mens en muis vergelijken. buiten dat de muis geen galblaas heeft, is er volgens mij geen verschil, toch? we moesten ook het urogenitaalstelsel vergelijken en daar heb ik al helemaal geen verschil gevonden! misschien kan er iemand mij zeggen of dit juist of fout is, of eventueel wat tips geven?

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: dissectie mus musculus

Als de muis geen galblaas heeft, ziet zijn lever er misschien wat anders uit?

Ik zou nog even de relatieve lengten van de darmdelen naast elkaar leggen, muis en mens hebben niet hetzelfde voedingspatroon en er zal daarom vast verschil zitten in lengte van de darmen. Ik denk ook dat de ligging in het lichaam anders is (zag je bij de muis bijvoorbeeld netjes colon ascendens, transversus en descendens?). De ophanging van de darmen aan de verschillende (buik)vliezen zal bij de mens ook anders zijn dan bij de mens (bij de mens zitten de darmen volgens mij alleen aan dorsale zijde vast, bij de muis aan beide kanten). Zo moeten er nog veel meer verschillen te vinden zijn.

Succes!
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: dissectie mus musculus

Als ik het mij goed herrinner moet in iedergeval de maag echt anders zijn. Die van de muis zou bijna uit twee delen moeten bestaan.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Reageer