Springen naar inhoud

Ziekte Van Leriche

• Log in om te kunnen reageren

Rodieronald

Rodieronald

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2012 - 19:02

Tijdens mijn stage op de angio ben ik een interessante casus tegengekomen, waar ik iets meer over wilde weten. Misschien kan iemand mij de volgende vragen beantwoorden?

Een vrouw van middelbare leeftijd presenteerd zich met vermoeidheidsklachten; ze kan hooguit nog 10 meter lopen. Ze is binnengekomen voor de angio, waarbij we volgens ons ziekenhuis protocol via de a. brachialis aanprikken. Nadat we ter hoogte van L1/L2 contrast inspuiten, zien we een complete stenose van de aorta, enkele centimeters distaal van de de nierarterien, proximaal van de bifurcatie.

Nu is mijn vraag, is dit een klassiek voorbeeld van het Syndroom van Lerichte? De oorzaak van deze stenose kan nu moeilijk achterhaald worden, en daar is dus verder onderzoek voor nodig. Nu is er een grote kans (lijkt me?, ben geen arts) dat de oorzaak atherosclerosis is, echter zie je in de collaterale arterieën zeer onregelmatige wandvormingen wat misschien ook kan pleiten voor een vorm van vasculitis?

Maar nu is mijn vraag, is het syndroom van Leriche echt gericht op Atherosclerosis, of is het syndroom puur gericht op de occlusie en mag het bij bijvoorbeeld een vorm van vasulitis ook de naam Leriche dragen?

Verder zie je gelukkig een prachtige collateraalvorming proximaal van de occlusie, wat de benen van deze patiënt nog in leven wet te houden. Zijn deze arteriën al aangelegd en worden ze pas dominant bij de occlusie? Hebben deze arterieën ook een speciale naam?

Bij voorbaat vele dank! :)

Veranderd door Rodieronald, 02 april 2012 - 19:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2012 - 20:52

Het lijkt me inderdaad een klassiek verhaal van het syndroom, met uitzondering dan van het feit dat het vooral bij mannen voorkomt.
Bij het syndroom gaat het om een geleidelijke afsluiting van de aorta, net boven de bifurcatio. Daardoor is er voldoende tijd voor het feit dat er bijkomende bloedvaten gevormd kunnen worden, waardoor de stenose deels te omzeilen is. Bij een acute afsluiting is deze mogelijkheid er niet, want dan gebeurt de afsluiting te snel om deze nieuwe collateralen te vormen.
De collateralen zijn dus gevormd in de loop van de tijd, waarin deze occlusie werd gevormd. Ze zullen dus zeker al aanwezig zijn van voor totale occlusie. Maar eens de occlusie totaal is, zullen de collateralen vermoedelijk nog verder gestimuleerd worden om zich te vormen.

Volgens Wikipedia (en mij) is het een typisch kenmerk van het syndroom dat het om een totale afsluiting gaat v/d aorta op die plaats, met daarbij ook de typische symptomen.

Classically, it is described in male patients as a triad of symptoms consisting of:

This combination is known as Leriche syndrome

In het oorspronkelijke artikel van Leriche zelf, staat er ook niet dat het persé moet gaan om een atherosclerotische afsluiting. Wel is het zo dat er vaak atherosclerose aanwezig is, stelt hij. En verder zie je ook wel vaker een peri-arteritis rond de gethromboseerde aorta. Je kan het, als je dat wil, zelf ook nalezen in z'n artikel van 1948 (let dan vooral op het rubriekje 'pathology' op p. 195): 'The syndrome of thrombotic obliteration of the aortic bifurcation' van Leriche en Morel
Het is anderzijds wel van belang dat de afsluiting maar traag gebeurt, vandaar dus dat de vorming van atherosclerose vermoedelijk de belangrijkste oorzaak is.

Dido

Veranderd door Dido, 02 april 2012 - 20:55

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures