[natuurkunde] met geladen voorwerp papiersnippers aantrekken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

met geladen voorwerp papiersnippers aantrekken

Hallo,

een vraagje over influentie:

Stel je houdt een negatief geladen staaf bij papiersnippers. De elektronen worden dan een beetje weggedrukt. Er ontstaan dipoolmoleculen, omdat de centra van de positieve en de negatieve ladingen niet meer samenvallen. Tot dusver snap ik het. Vervolgens staat er dat de papiersnipper aan een kant positief is, en aan de andere kant negatief. Hij wordt sterker aangetrokken dan afgestoten door de negatief geladen staaf, omdat de positieve kant dichter bij is. Ik heb mijn na-boek niet bij me, dus ik citeer geen tekst en wellicht zeg ik iets fout. Maar wat ik niet snap is hoe een heel voorwerp (een papiersnipper in dit geval) aangetrokken kan worden door een negatief voorwerp, als alleen de afzonderlijke elektronen in het molecuul zelf zijn weggedrukt.

Dus wat is er aan de hand: ontstaan er dipoolmoleculen, of worden de geleidingselektronen helemaal weggedrukt naar de andere kant van de papiersnipper? En als ze helemaal worden weggedrukt, dan spreek je toch niet van dipoolmoleculen, maar gewoon van ionen? Papier is geen geleider, maar ach, ik hoop dat mijn vraag duidelijk is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: met geladen voorwerp papiersnippers aantrekken

Samenvattend. Je begrijpt dat er dipolen worden geïnduceerd door het elektrisch veld opgewekt door de metalen staaf. Je begrijpt ook dat de dipolen naar de staaf gericht zijn (dwz. positieve ladingscentrum dichter bij de metalen staaf). Je begrijpt niet waarom je dit macroscopisch kan interpreteren als een lading die aanwezig zou zijn op de rand van de papiersnippers.

Je zou je het papier kunnen voorstellen als een som van 2 ladingswolken. Een positief geladen wolk bestaande uit de atoomkernen, en een negatief geladen wolk bestaande uit de elektronen. In de afwezigheid van het elektrische veld zijn de 2 wolken mooi gealigneerd, en de ladingen heffen elkaar op.

Wat gebeurt er wanneer je de negatief geladen staaf rechts van het papier brengt? De negatief geladen wolk zal wat naar links opschuiven, de positief geladen wolk schuift wat op naar rechts. Dat betekent dat je in het midden van het materiaal nog steeds geen lading vindt. Maar aan de rechterkant van het papier is er positieve wolk, en geen negatieve wolk, dus daar heb je een positieve lading. Om dezelfde reden heb je links een positieve lading. Merk dus op dat er geen vrije ladingen van rechts naar links of van links naar rechts moeten gaan. Gewoon omdat iedereen een klein beetje opschuift krijg je netto een lading op de randen.

Je kan dit nu ook meer gedetailleerd begrijpen in termen van de dipolen. In de bulk van het papier zullen alle dipolen elkaar uitmiddelen. Het negatieve centrum van de molecule is wat naar links verschoven maar als je op macroscopische schaal kijkt, dan zorgt het feit dat het positieve centrum van de molecule links van je ook wat naar rechts is opgeschoven ervoor dat je geen nettolading vindt. Enkel op de rand is dit effect er niet, bvb het opschuiven naar rechts van het positieve ladingsscentrum bij moleculen die zich uiterst rechts bevinden geeft echt een positieve lading op de rechterrand.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: met geladen voorwerp papiersnippers aantrekken

eendavid schreef: di 03 apr 2012, 13:29
Je begrijpt niet waarom je dit macroscopisch kan interpreteren als een lading die aanwezig zou zijn op de rand van de papiersnippers.
Ja precies, ik zocht het woord macroscopisch :P
eendavid schreef: di 03 apr 2012, 13:29
Maar aan de rechterkant van het papier is er positieve wolk, en geen negatieve wolk, dus daar heb je een positieve lading. Om dezelfde reden heb je links een positieve lading.
Ik neem aan dat je bedoelde dat je links een negatieve lading hebt?

Heel erg bedankt voor de stapsgewijze uitleg! Ik denk dat ik het nu snap; ik had het niet zo bekeken met nettoladingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: met geladen voorwerp papiersnippers aantrekken

Nog duidelijker kun je dit effect begrijpen als je een geladen staaf in de buurt van een (dunne) waterstraal brengt. Ook thuis prima proefje, plastic balpen langs trui (of door droog haar) wrijven, keukenkraan een beetje open, pen in de buurt brengen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: met geladen voorwerp papiersnippers aantrekken

aminasisic schreef: di 03 apr 2012, 18:07
Ik neem aan dat je bedoelde dat je links een negatieve lading hebt?
Precies.

Reageer