[natuurkunde] condensator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

condensator

Hallo,

het volgende staat in mijn boek:

Twee metalen platen die evenwijdig aan elkaar opgesteld zijn en op een spanningsbron aangesloten kunnen worden, noemen we een condensator. Figuur 6.8 toont schematisch een geladen condensator. Merk op dat plaat B is geaard, maar toch een (hier) negatieve lading heeft.
Condensator schematisch.png
Condensator schematisch.png (7.28 KiB) 585 keer bekeken
Ik snap niet waarom B negatief geladen is? (B is toch geaard)

En is dit een gesloten stroomkring, nee toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: condensator

Dit is inderdaad een gesloten stroomkring

Volgens mij hoort die zwarte verbinding rechts in de afbeelding (waarbij de letters A en B staan) daar helemaal niet te zijn .

Hoe kom je aan deze afbeelding?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: condensator

Ow ja, het hoort dit te zijn:
Condensator schematisch.png
Condensator schematisch.png (6.49 KiB) 520 keer bekeken
Ik had het onjuist overgepaint :P

Hoe kan er spanning op staan als het geen gesloten stroomkring is? En hoe zit het met die aarding?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: condensator

Die aarding heeft geen enkele invloed op de ladingsverdeling van de positieve plaat en de negatieve plaat.

Als de positieve plaat een positieve elektrische lading
\(Q^+ \)
krijgt, dan krijgt die negatieve plaat een elektrische lading
\(Q^- \)
Bijde ladingen zijn even groot maar de ene is positief en de andere is negatief

Er ontstaat nu een honogeen elektrisch veld tussen de platen met een elektrische veldsterkte gelijk aan
\(\frac{30Volt}{d} \)
met d is de loodrechte afstand tussen de platen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: condensator

aminasisic schreef: di 03 apr 2012, 19:21
Hoe kan er spanning op staan als het geen gesloten stroomkring is?
Spanning heeft niets met stroomkringen te maken. Tussen de twee polen van een batterij staat een spanning (laten we het een "elektrisch drukverschil" noemen) van 1,5 V, ongeacht of die batterij is aangesloten of niet.

Tussen een statisch geladen staaf en bijvoorbeeld de aarde bestaat er ook een spanning
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: condensator

aadkr schreef: di 03 apr 2012, 19:30
Als de positieve plaat een positieve elektrische lading
\(Q^+ \)
krijgt, dan krijgt die negatieve plaat een elektrische lading
\(Q^- \)
Bijde ladingen zijn even groot maar de ene is positief en de andere is negatief
Hier loop ik even vast: hoe kan een spanningsbron een positieve lading geven als die alleen maar werkt met elektronen? Werkt een spanningsbron ook met positieve ionen? Het is toch niet vergelijkbaar met een batterij, of wel? Ik snap wel hoe een batterij werkt, maar niet hoe een spanningsbron werkt.
Jan van de Velde schreef: di 03 apr 2012, 19:35
Spanning heeft niets met stroomkringen te maken. Tussen de twee polen van een batterij staat een spanning (laten we het een "elektrisch drukverschil" noemen) van 1,5 V, ongeacht of die batterij is aangesloten of niet.

Tussen een statisch geladen staaf en bijvoorbeeld de aarde bestaat er ook een spanning
OK, dat klinkt logisch, maar ik snap alleen nog niet hoe die spanning daar komt :P en dat wat ik daar boven zo'n beetje heb getypt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: condensator

Ziet die batterij van 30 Volt maar als een elektronenpomp

Als de condensator nog niet is aangesloten op de batterij, dan zijn de beide platen van de condensator nog elektrisch neutraal

Nu sluiten we de spanningsbron van 30 Volt aan

Laten we een getallenvoorbeeld nemen.

Als de batterij laten we zeggen 1000 vrije elektronen onttrekt aan de positieve plaat dan zal de spanningsbron deze 1000 elektronen pompen naar de negatieve plaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: condensator

aminasisic schreef: di 03 apr 2012, 20:04
Hier loop ik even vast: hoe kan een spanningsbron een positieve lading geven als die alleen maar werkt met elektronen? Werkt een spanningsbron ook met positieve ionen?
Die geeft geen positieve lading, die onttrekt negatieve lading (door negatief geladen elektronen weg te halen). Daardoor blijft een per saldo positief geladen plaat over. Als je het over positieve ionen hebt (Mg2+ bijvoorbeeld), die zijn ook alleen maar positief omdat ze een paar elektronen te weinig hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: condensator

Ow op die manier. Snap niet wat ik hier eerst zo onbegrijpelijk aan vond, het is nu te logisch voor woorden :P Bedankt voor de verhelderende uitleg ;)

Reageer