Springen naar inhoud

Oplossen van een hydraat

• Log in om te kunnen reageren

Hecia

Hecia

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2012 - 19:10

Hallo,

Even een kleine notatiekwestie. Op het moment dat ik kopersulfaatpentahydraat oplos (CuSO4 • 12H2O), mag ik dan de 12H2O verwaarlozen, aangezien het opgelost is in water, en dus de (aq) fase aangeeft dat het water om zich heen heeft?

Groeten,

Hecia

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2134 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 april 2012 - 10:58

Als kleurloze koper(II)ionen in contact komen met water onstaat uit een Cu2+ en vijf (penta =5) moleculen water een blauw kopercomplex Cu(H2O)5 2+.
De binding tussen het ion en water is een complexbinding. Deze complexbinding is wel is waar een zeer zwakke chemische binding maar wel een chemische binding. En omdat het een chemische binding betreft kun je deze vijf watermoleculen dus niet verwaarlozen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2012 - 11:41

ik denk dat dit niet echt de vraag is van de TS, die vraagt zich af wat je met de moleculen kristalwater moet doen als je geheel oplost in water. Voor anhydrisch kopersulfaat is heyt simpel:

CuSO4 (s) <=> Cu2+ (aq) + SO42- (aq)
en inderdaad zal het koperionen dan een complex vormen met het water, enzovoort. Maar goed.

Ik stel voor dat je het oplossen van je kopersulfaat met kristalwater gewoon als volgt noteert

CuSO4 • 12 H2O(s) <=> Cu2+ (aq) + SO42- (aq) + 12 H2O (l)
of schrijf je 12 H2O (aq).

Schrijf er gewoon bij dat de watermoleculen deel gaan uitmaken van de rest van het water, dat de ionen in oplossing houdt.
This is weird as hell. I approve.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures