Bloedsmaak bij extreme inspanning

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 64

Bloedsmaak bij extreme inspanning

Vanochtend heb ik weer flink hardgelopen na enkele maanden niet gesport te hebben. Ik ben tamelijk diep gegaan en proefde een duidelijke bloed-/staalsmaak in m'n mond. Ik weet dat het een bekend fenomeen is en ik vond het ook genoemd op atletiek-sites enzo, maar ik heb nog geen verklaring kunnen vinden. Weet iemand hoe je aan die bloedsmaak komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

mischien gewoon door het harde hijgen dat er dan hele kleine scheutjes in je kil komen?en dat proef je dan meteen omdat het in je kil zit.

lijkt me de logische verklaring.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Berichten: 64

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Animus schreef:mischien gewoon door het harde hijgen dat er dan hele kleine scheutjes in je kil komen?en dat proef je dan meteen omdat het in je kil zit.

lijkt me de logische verklaring.


Euhm, bedoel je keel? Het lijkt mij niet logisch. Zo hard hijg je niet als je hardloopt. De luchtstroom kan nooit mechanische schade aan je keel veroorzaken. En je zou dan op z'n minst verwachten dat je na de tijd ook nog een zere keel hebt, hetgeen niet waar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Mss heb je door het grote verbruik van energie afvalstoffen opgestapeld in je lichaam die niet tijdig weggeraken, of waardoor er juist een hogere concentratie van die stoffen in je bloed komt en je die dus kan smaken ? Het is maar een redenering, geen idee of het juist is :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Euhm, bedoel je keel? Het lijkt mij niet logisch. Zo hard hijg je niet als je hardloopt. De luchtstroom kan nooit mechanische schade aan je keel veroorzaken. En je zou dan op z'n minst verwachten dat je na de tijd ook nog een zere keel hebt, hetgeen niet waar is.
nou ik anders wel en daarna ook een tijdje keelpijn.

heb jij een betere verklaring dan?
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Berichten: 71

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Er wordt 1 liter speeksel per dag aangemaakt, bij intensief sporten wordt die minder, gevolg is een droge mond/keel. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat bij een droge mond de smaak veranderd. Ik denk toch dat speeksel een eigen smaak heeft en bij het wegvallen of opdrogen van het speeksel kan dit veranderen. Al is dit puur speculatief....

Berichten: 108

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Persoonlijk opteer ik toch ook voor de "scheurtjes" in de keel waardoor je bloed proeft.

Ikzelf heb er ook ervaring mee en volgens mij licht het gewoon aan het vele ademen en misschien ook in combinatie met de koude lucht. Net zoals bij een verkoudheid (daar voelt je keel toch ook pijnlijk aan na het vele hoesten?) gaat er een enorme hoeveelheid lucht door je keel in een kleine tijdsspanne.

Berichten: 64

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

heb jij een betere verklaring dan?
Nee, vooralsnog niet. Daarom heb ik ook dit topic geopend. Maar ik ben gewoon niet overtuigd van jouw verklaring.

Zou het er misschien mee te maken kunnen hebben dat je bloed zo hard wordt rondgepompt, dat er zo'n druk op de haarvaatjes in je keel komt, dat er bloedserum in je mond komt, wat normaal niet gebeurt? (Dus zonder dat er bloedvaatjes knappen)

Zou het kunnen zijn, dat je eigenlijk helemaal niet een bleodsmaak in je mond is, maar dat het smaakcentrum in je hersenen die bloedsmaak creeert? Er gebeurt wel meer raars in je hoofd tijdens hardlopen, zo worden er ook allerlei endorfines aangemaakt enzo.

Berichten: 64

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Mss heb je door het grote verbruik van energie afvalstoffen opgestapeld in je lichaam die niet tijdig weggeraken, of waardoor er juist een hogere concentratie van die stoffen in je bloed komt en je die dus kan smaken ? Het is maar een redenering, geen idee of het juist is   :roll:


Als ik twee uur lang in een normaal tempo ren, gebruik ik vast meer energie dan als ik in kortere tijd mezelf forceer. Toch heb ik dat nooit een bloedsmaak. Ik denk echt dat het er iets mee te maken heeft dat je door een pijngrens heengaat.

Berichten: 31

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

ik denk door de hoge inspanning, want ik heb 't ook wel eens, dan er dan want kleine bloedvaatjes knappen en dat je wat in je mond krijgt :roll: een kleine hoeveelheid dan :D

Berichten: 7

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Er wordt 1 liter speeksel per dag aangemaakt, bij intensief sporten wordt die minder, gevolg is een droge mond/keel. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat bij een droge mond de smaak veranderd. Ik denk toch dat speeksel een eigen smaak heeft en bij het wegvallen of opdrogen van het speeksel kan dit veranderen. Al is dit puur speculatief....
Dat denk ik niet, ik heb persoonlijk een erg fijne neus, ik ken de geur van mijn eigen speeksel en van bloed. De twee zijn niet te verwarren.

Ik ben zelf totaal niet sportief, maar als ik me inspan bij het lopen -als ik mijn klasgenoten niet tè erg uit het oog wil verliezen :roll: - dan proef ik weldegelijk iets metaligs...

Berichten: 31

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

ja, want mijn speeksel smaakt normaal ook niet naar metaal, het is echt dat metaal wat je ook proeft in je bloed :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Als er dan gesproken wordt over metaalsmaak in plaats van bloedsmaak, zou dat dan ook iets te maken kunnen hebben met een voltaisch effect? Statische lading in je luchtwegen als gevolg van snel langsstromende droge lucht? Zie ook:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=17242
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Ik heb iets gevonden op internet misschien een verklaring...

syndroom van Cannon

reflectorische uitstorting van adrenaline na sterke lichamelijke of psychische inspanning met verhoging der BD en het bloedsuikergehalte.

suc6 in ieder geval!

Berichten: 614

Re: Bloedsmaak bij extreme inspanning

Ik heb een (professionele) looptrainer gehad die altijd zei dat je na periodes van rust weer langzaam op moet bouwen.

Tijd voor begeleiding?

Volgens mij moet je een beetje afgeremd worden :D
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Reageer