schuifspanning orientatie laminaire stroming

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 232

schuifspanning orientatie laminaire stroming

Dag,

ik ben nogal in de war ivm. de schuifspannin die ontstaat bij een reel fluidum volgens:
\(\tau = \mu.\frac{du}{dr}\)
In onderstaande figuur is een regulier stromingsprofiel getoon (dus gewone stroming in een buis).

De afgeleide van de fluidumsnelheid naar de radiale omtreks-richting is negatief, dit begrijp ik. Maar bij het afleiden van het snelheidsprofiel bij laminaire stroming voegt men in de formule een extra minteken toe, om de orientatie van de schuifspanning correct te hebben...Dit begrijp ik absoluut niet eigenlijk..

Ik zou denken dat de rode pijl toch de schuifspanning voortstelt. De schuifspanning zorgt voor schuifkracht (weerstand) zodat er een drukval gecreerd wordt...

Maar in de voorstelling van het schuifspanningsprofiel is de richting waarin deze werkt dezelfde als de snelheid..

Dus ligt de richting volgens de rode of de blauwe pijl?

Iemand die me dit deftig kan uitleggen?

dankjwel!
profile.png
profile.png (21.35 KiB) 596 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: schuifspanning orientatie laminaire stroming

Maar bij het afleiden van het snelheidsprofiel bij laminaire stroming voegt men in de formule een extra minteken toe, om de orientatie van de schuifspanning correct te hebben...Dit begrijp ik absoluut niet eigenlijk..
Dus je stelt eigenlijk een vraag over een afleiding die wij niet kunnen zien?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 232

Re: schuifspanning orientatie laminaire stroming

M'n vertrekt van de volgende formule:
\(\Delta p = \frac{2.l.\tau_{W}}{R}\)
. Deze formule is van toepassing op het snelheidsprofiel uit de figuur.

Vervolgens wil men hieruit dan de analytische vgl. van snelheidsprofiel afleiden. Men stelt dan dat:
\(\tau = -\mu.\frac{du}{dr}\)
De reden voor het toevoegen van het minteken: de afgeleide van de snelheid naar de radiale component is negatief en men wil de schuifspanning 'correct' orienteren ?

Ik begrijp de reden dus niet waarom.

De richting waarin de schuifkrachten werken is toch tegengesteld aan de fluidumsnelheid?

Dus de rode pijl geeft de richting van deze krachten aan en toch bewerkt men de formule zodanig dat de schuifkrachten in de richting van de fluidumsnelheid (blauwe pijl) werken.

Daarmee dat ik dit zeer verwarrend vindt.

Excuses indien m'n eerste post wat vaag was.

mvg

Reageer