Infectie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

Infectie?

Hallo,

Ik heb een vraag die ik puur uit nieuwsgierigheid beantwoord wil hebben. Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen een urineweginfectie en een SOA. Welke andere manieren zijn er om dit soort infecties (aan bijvoorbeeld de urinebuis) op te lopen?

Hoe word er getest op dit soort dingen? Ik heb namelijk gehoord dat dit niet altijd via een bloedtest kan. Hoe kan dit dan wel?

BVD

-patrick-

Berichten: 8.614

Re: Infectie?

Een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) is zoals de naam zegt een ziekte die wordt overgedragen bij seksueel contact. Er zijn urineweginfecties die het gevolg zijn van een SOA, maar niet alle urineweginfecties zijn per definitie SOA.

Een voorbeeld van een urineweginfectie die het gevolg is van een SOA is cystitis (blaasontsteking) als gevolg van het herpes-simplexvirus of als gevolg van de bacteriën Chlamydia trachomatis of Neisseria gonorrhea.

Zo kan ook urethritis (ontsteking van de plasbuis) een gonococcale of een niet-gonococcale oorzaak hebben. In het eerste geval is het een SOA, nl. gonorrhoe, in het andere geval niet.

Voorbeelden van urineweginfecties die niet door SOA veroorzaakt worden zijn pyelonefritis (nierbekkenontsteking), glomerulonefritis en nierkarbunkel (ontsteking rondom de nier).
Hoe word er getest op dit soort dingen? Ik heb namelijk gehoord dat dit niet altijd via een bloedtest kan. Hoe kan dit dan wel?
Aangezien het om een urineweginfectie gaat, wordt de diagnose gesteld na een urineonderzoek. Meer specifiek een onderzoek van het urinesediment (bezinksel) om witte bloedcellen, bloed en kiemen op te sporen of een cytobacteriologisch urineonderzoek (urinecultuur).

Verder kan in het geval van pyelonefritis een echografie worden uitgevoerd om een obstructie van de urinewegen op te sporen en kan een CT-scan van de nieren worden aangevraagd om een nierabces op te sporen.

Bron: http://www.e-gezondheid.be/nl/ziekten_en_a...899-891-art.htm
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer