Springen naar inhoud

Hoe kan ik radiogolven opwekken en traceren?

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 04 april 2012 - 16:30

Ik zou graag volgende week een experiment willen doen om zelf radiogolven op te wekken en deze golven te ontvangen.

Het is al lang geen science fiction meer want het wordt door amateurwetenschappers gebruikt om het trekgedrag van vogels te bestuderen. Ik heb met een dokter gepraat die dit deed en hij zei dat vooral de ontvangst van de uitgezonden golven binnen een beperkte zone blijft. De opwekker van radiogolven moet in dat geval compact zijn.

Wat heb ik vooreerst allemaal nodig om dit experiment tot een goed einde te brengen (hoeveel spoelen, welke batterijen, antenne, weerstand..)?

Verder heb ik moeite om de verschillende elektrische symbolen te begrijpen, dat is wel nodig als je een elektrisch schema wilt omzetten naar de praktijk.

Wordt vervolgd, hoop ik toch...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 17 mei 2012 - 15:13

Eigenlijk mag je geen radiosignalen zelf opwekken als je daarvoor geen zendvergunning hebt om wille van mogelijke interferentie met andere radiogolven. Daarvoor moet je dus eerst een examen afleggen in Brussel, dan betalen voor je vergunning en dan pas kan je beginnen te knutselen. Ik weet niet hoe het zit met ULF, SLF of ELF maar volgens mij kun je in een stedelijk gebied hier niks mee aanvangen, omdat de signaalsterkte zeer zwak is t.o.v. de andere EM-straling die ons omringt.

Veranderd door choco-and-cheese, 17 mei 2012 - 15:13

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2012 - 16:05

Dat klopt niet helemaal, je mag gerust kleine experimenten doen met antennes zolang je die niet zo sterk maakt dat je buren geen radio meer kunnen luisteren :) Ook zijn niet alle frequentiebanden licenced: vanaf 2 GHz bijvoorbeeld al niet meer.

Ik kan je helaas niet helpen met een concreet experiment. Misschien moet je eens wat lezen over dipool antennes?

pe1pme

pe1pme

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2012 - 14:22

Helaas Xenion moet ik je op alle fronten tegen spreken. Ik ben zelf gelicenseerd zendamateur, zie mijn nick.
Experimenteren met antennes mag altijd, daar zal geen enkel van de buren last van krijgen. Een antenne alleen doet namelijk niets! Er zal een ontvanger dan wel een zender aan moeten hangen om nut te hebben. Tevens zul je, in principe, voor het gehele radiospectrum een licentie moeten hebben, ook boven de 2 GHz. Zie, voor Nederland, de website van het Agentschap Telecom van het min. van economische zaken: http://www.agentschaptelecom.nl/ Voor Belgie is dit het BIPT: http://www.bipt.be/n...ome/Welkom.aspx

Het is wel zo dat er enkele stukjes in de diverse banden vrij zijn om experimenten uit te voeren. Hiervoor is geen vergunning noodzakelijk. Dit zijn de zogenaamde ISM-banden (Industrial, Scientific and Medical equipment).
Deze zijn o.a. 26,9-27,2 MHz, 40,6-40,7 MHz, 433,05-434,79 MHz en 868-870 MHz. Tevens is er ook in de 2,4 GHz band een ISM blok maar daar weet ik zo even niet de frequnties van.

Om als leek, zonder elektronicakennis, hier mee te experimenteren is bijna onmogelijk, zeker als je zelf iets wil bouwen. Er zijn wel complete zg. radiomodules te koop voor data-overdracht (o.a. bij Conrad) maar ook hier is zonder kennis niet veel mee te beginnen.

Veranderd door pe1pme, 08 september 2012 - 14:24

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2012 - 00:49

Het is een wat oud topic, maar je hebt wel gelijk.

Experimenteren is geen probleem mits je modules gebruikt die werken in de daarvoor toegedeelde banden, en het maximale zendvermogen niet overschreiden. Deze modules moet je dan wel als geheel kopen, zelfbouw is niet toegestaan zonder licentie, zelfs als het resultaat wel aan de eisen voldoet.

Dat neemt niet weg dat het prima mogelijk is bjiv gebruik te maken van zend- en ontvangstmodules in de 433 MHz band in combinatie met zelf gebouwde apparatuur (microcontrollers en dergelijke).

Nadeel van deze banden gebruiken is wel dat je geen 'recht' hebt dat ongestoord te doen... het zou bijv prima kunnen dat de (volstrekt legale) zender voor de centrale vergrendeling van de auto van je buren stoort op de ontvangst van je signalen voor onderzoek.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures