Oplossen van bacteriekolonie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Oplossen van bacteriekolonie

Ik ben bezig met het determineren van een bacterie waarmee ik het probleem ondervind dat de kolonies heel droog en hard zijn. Ik krijg ze niet opgelost in FZ (ook niet op de vortex). Omdat het onduidelijk is of hij gram+ of gram- is, hij wel op een McConkey groeit, katalase en oxidase positief is maar het toch echt geen Pseudomonas is (het is wel vrijwel zeker een bacil) wil ik proberen een API in te zetten. Ook zou ik dan een bactident aminopeptidase test in kunnen zetten, maar daarvoor moet ik wel de kolonie weten op te lossen!

Wie heeft er tips???

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Oplossen van bacteriekolonie

silversomali7 schreef: wo 04 apr 2012, 18:04
Omdat het onduidelijk is of hij gram+ of gram- is, hij wel op een McConkey groeit, katalase en oxidase positief is maar het toch echt geen Pseudomonas is (het is wel vrijwel zeker een bacil) wil ik proberen een API in te zetten.
De bacterie groeit op McConkey dus...

De bacterie is gram...
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

Berichten: 2

Re: Oplossen van bacteriekolonie

Meestal zijn bacteriën ie op McConkey groeien inderdaad negatief, maar er zijn ook gram-positieve bacteriën die er toch op kunnen groeien, dat is hier nu waarschijnlijk aan de hand. Er hebben meerdere ervaren mensen naar gekeken.

De vraag van mij is tips om een bacteriekolonie op te lossen, over de rest heb ik geen vragen.

Berichten: 320

Re: Oplossen van bacteriekolonie

Er van uitgaande dat het een gram- negative bacterie is kun je misschien algemene informatie opzoeken over hoe gram negatieve bacterien adheren aan oppervlakten en aan elkaar. HIer kan je dan misschien bepaald enzymen of stoffen toevoegen die adhesiemoleculen afbreken of inhiberen (zoals trypsine en EDTA bij humane cellijnen).

Misschien glycosidasen voor afbraak van polysaccharriden met mogelijke adhesieve functies. Let wel op voor celwand afbraak indien het een gram-positieve bacterie zou zijn.

Producten die de biofilm structuur van bacterien afbreekt, maar de bacteriën zelf intact laat.

Extremere mechanische methoden (lichtjes opwarmen (binnen aanvaardbare range!), andere solventen (hydrofoob versus hydrofiel)...

Reageer