Springen naar inhoud

Elektronische benzinemeter probleem


  • Log in om te kunnen reageren

#1

joopoldenzaal

    joopoldenzaal


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2012 - 12:58

Hallo mensen.

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een electronische benzinemeter voor op de motor.
Dus niet met een vlotter maar met een druksensor op een T-stuk aan de benzineleiding.
Ik meet dus de druk die gelijk is aan de hoogte van de benzine.
De benzine in de sensorslang stroomt dus niet.
De electronica is klaar en werkt goed.
Het probleem is het vormen van lucht/gas in de slang naar de sensor.
Dit ontstaat waarschijnlijk door het warm worden van de benzine in de sensor slang.
Gas in de slang geeft dan een daling van de druk en dus een foute aanwijzing.

De dikte van de slang is 6mm inwendig en de lengte is 27cm.
Als er een gas bel inzit stijgt deze niet omhoog.
Waarom niet?
adhesie?
cohesie?
capillaire werking.

Ik moet hiervoor een oplossing bedenken.
Het volgende is een idee waarvan ik niet weet of het gaat werken.
Ik wil een katoenen lont in de sensor leiding stoppen.
(ik weet de dit om grapjes vraagt...... benzinemeter/lont)

De bedoeling is dat de lont verzadigd raakt door de benzine en de benzine van onderen aanvult waardoor de lucht omhoog moet en in de tank verdwijnt.
De lont is net zo dik als de binnen diameter van de slang.

Maar wat gebeurt er met de druk aan de sensor kant.
Zal deze gelijk blijven of zal de druk totaal verdwijnen door b.v. de capillaire werking.
En wat als de lont maar half zo dik is als de binnen diameter van de sensor slang?
Ik moet het natuurlijk uitproberen, maar is dit een mogelijkheid of is het geen goed idee?

Groeten Joop...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 april 2012 - 13:21

Ik denk dat de gasbel blijft hangen doordat de diameter van de slang te klein is.
ik heb een soortgelijk probleem gehad, niet met een benzinemeter, maar met een hellingmeter. Die werkte op hetzelfde principe als een waterpas, maar dan met een groter bereik. Een slang over een vorm gebogen, gevuld met olie. In de olie zat een luchtbel, en de bedoeling was dat die naar de bovenkant van de boog zou lopen, om zo de hellinghoek aan te geven. Maar dat werkte voor geen meter, de bel bleef lekker hangen waar hij zat. Bleek te komen door te geringe diameter van de slang.

Je zou dus een dikkere slang moeten nemen. Wat wellicht ook helpt, is een tweede slang die van de sensor naar de bovenkant van de tank loopt. Die eindigt dus in de luchtruimte boven de benzine.

#3

joopoldenzaal

    joopoldenzaal


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2012 - 10:14

Hallo Klazon.

Een dikkere slang zou het probleem oplossen,
maar dat is geen optie.
Er zijn al veel spullen zoals slang en T-stukken ingekocht.
Daar moet ik het mee doen.
Dikkere slang zou ook te stug worden.
Die tweede slang had ik ook al aan gedacht.
Dat gaat misschien werken,
maar dan zou ik de overloop slang van de tank moeten gebruiken.
Helaas heb je dan geen overloop meer.
Als de tank dan heet wordt door de zon dan moet er iets knappen.
Buiten dat zorgt de overloop voor lucht in de tank.
Anders zou er onderdruk ontstaan als de benzine vermindert.
Dat is dus ook geen optie.

Ik moet weten of een absorberend materiaal in de slang de lucht doet verdwijnen.

Groeten Joop

#4

joopoldenzaal

    joopoldenzaal


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2012 - 12:15

Maar 1 reactie?
Het is geen kernfysica hoor.
Ik zal het wat simpeler stellen:

Ik heb een kolom benzine van 25 cm hoog en een diameter van 6mm.
De druk is onderin 25x0,72=18mBar

Nu dezelfde kolom van 25 cm met daarin benzine en een met benzine verzadigde lont van 5mm diameter.
Verandert hierdoor de druk op de bodem?
Is deze gelijk, hoger of lager?

Groeten Joop...

#5

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 april 2012 - 13:02

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Als ik met zo'n vraag zou zitten zou ik het gaan proberen.

#6

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 april 2012 - 19:04

Nu dezelfde kolom van 25 cm met daarin benzine en een met benzine verzadigde lont van 5mm diameter.
Verandert hierdoor de druk op de bodem?

Waarschijnlijk niet, maar het lijkt me dat je dan nog veel meer last zult krijgen van belletjes die niet opstijgen.

Het zou voor ons buitenstaanders een stuk duidelijker zijn als je een tekening of foto van de situatie zou uploaden.

Veranderd door Fred F., 22 april 2012 - 19:17

Hydrogen economy is a Hype.

#7

joopoldenzaal

    joopoldenzaal


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2012 - 06:50

Belletjes zullen weinig invloed hebben op de druk.
Ze zullen wel het soortelijk gewicht van de benzine een beetje veranderen.Geplaatste afbeelding
Pas wanneer een gasbel de hele breedte van de kolom vult zal de druk lager worden.

#8

joopoldenzaal

    joopoldenzaal


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2012 - 13:04

i.p.v een lont ga ik nylon snoer gebruiken.
Dan is er minder risico dat kleine stukjes in het brandstof systeem terecht komen.
Er is dan geen filter nodig.

Door de cappilaire werking verplaatst de benzine zich door het snoer tot aan de bodem van de kolom.
Maar blijft er dan nog druk over aan de bodem?

Veranderd door joopoldenzaal, 26 april 2012 - 13:05


#9

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 april 2012 - 16:33

Belletjes zullen weinig invloed hebben op de druk.
Ze zullen wel het soortelijk gewicht van de benzine een beetje veranderen.

Dat is precies waar ik bezorgd over was. En dat "beetje" kan in de praktijk best wel eens 10 % zijn, wat een behoorlijke invloed heeft op je meting.

Maar blijft er dan nog druk over aan de bodem?

Ja, als er geen belletjes aanwezig zijn zul je de juiste druk meten.
Hydrogen economy is a Hype.

#10

joopoldenzaal

    joopoldenzaal


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2012 - 20:03

Een andere oplossing zou een teflon slang kunnen zijn.
Het probleem is denk ik dat de benzine plakt aan de slang (adhesie)
Lucht bellen kunnen niet naar boven omdat de benzine die erboven zich vast houd aan de binnenzijde van de slang.
Teflon zal de hechting verminderen zodat de lucht kan opstijgen.
Ik moet dit een keer testen.
jammer dat een meter teflon slang 5mm dik ongeveer 30 euro kost.

Het nylon werkt op zich wel.
Het zuigt zich vol met benzine door de capilaire werking.
De kosten hiervoor zij 35 eurocent.
Een van de twee moet de oplossing zijn.

Groeten Joop..

#11

robairo

    robairo


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2012 - 19:22

Ha joop,
ik lees dit een beetje laat, maar toch..

ik heb dit probleem reeds opgelost bij mijn ouwe bmw.

Ik heb een dubbele leiding gemaakt en zodanig aangelegd dat belletjes altijd de voorkeur hebben voor 1 leiding.
Vanaf de carb (oid) rechtomhoog is de bellenroute, schuin omlaag en dan weer omhoog is de volledige vloeistofroute.

Die 2 slangen aangesloten op beide benz kranen, 1 aan iedere kant.
Tussen de belletjes door blijt er voldoende tijd te zijn om de 2 tankhelften te nivelleren.

Je zal het druksignaal aardig moeten filteren om je accel/decel geklots cq drukschommeling kwijt te raken. Dat lukt :-)

Waar een wil is is een weg.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures