Springen naar inhoud

Fietsband plakken - hoe moeilijk kan het zijn...

• Log in om te kunnen reageren

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2012 - 11:21

Allereerst: ik heb geen problemen met het plakken van fietsbanden. Het probleem zit 'em in het het laatste stapje: hoe leg ik de fietsband (buitenband) goed uitgelijnd weer om de velg?

Waar ik keer op keer tegen aanloop, is dat wanneer ik de binnenband om de velg heb gelegd, en vervolgens de buitenband op z'n plaats duw en de band een stukje oppomp, en vervolgens aan het wiel draai om te controleren of de buitenband netjes uitgelijnd om de velg zit, dat er altijd wel een 'knik' in de band zit.

Ik heb van alles geprobeerd om de buitenband goed uit te lijnen: band een stukje leeg laten lopen, de buitenband met m'n handen samenknijpen, enz. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de buitenband goed kan uitlijnen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2012 - 11:24

Ik controleer het 'randje' door het wiel te laten draaien terwijl de band nog niet volledig is opgepompt en met een soort 'spatel' er langs te lopen. Datzelfde gereedschapje dat je ook gebruikt om de band eraf te halen.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2012 - 11:43

Dit subforumforum heet nog altijd praktische wetenschappen.
Geen probleem dat je het hier hebt gezet, maar ik ga het toch naar het Café verplaatsen :)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 april 2012 - 12:34

Ik heb daar nooit een probleem mee, en kan me daarom ook niet goed voorstellen hoe jouw probleem er uit ziet.
Maar in je verhaal lees ik niet wat de toestand van de binnenband is als je hem om de velg legt. Die moet licht opgepompt zijn. Niet te hard, maar net genoeg om hem goed in vorm te krijgen. Dat is om er voor te zorgen dat de binnenband niet tussen de velg en de buitenband bekneld kan raken.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2012 - 09:18

Dit is een veelvoorkomend probleem en je bent niet de enigste. Je moet de band er op leggen als het een beetje is opgepompt. Als alles op zijn plaats zit ga je er nog eens met je handen langs. De band knijpen en op en neer gaan. Zo zorg je ervoor dat de buitenband niet op de binnenband ligt. Pomp weer een beetje verder op, en ga er weer eens langs, band knijpen en op en neer bewegen. Dan pomp je hem helemaal op en dan kijk je pas of er problemen zijn. Als er een bultje is, maar je weet niet of het wel voor een probleem zal zorgen, ga fietsen en probeer het uit op een glad stuk weg. Als je het voelt begin dan de hele cyclus op nieuw. Band eraf, band erop, op en neer gaan met je handen, verder oppompen nog een keer, helemaal oppompen en dan checken.
Sommige banden (dikkere, die opgevouwen worden aangeleverd) hebben altijd wel een inperfectie, die je ziet, maar niet voelt.
Soms moet je het er gewoon drie keer opleggen voordat het goed is.
Nog een hint: als de bobbel bij het ventiel is, is dat waarschijnlijk het probleem. Laat het ventiel vanzelf geheel uit het gat komen, forceer dat niet.

brt

brt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2012 - 20:18

binnenband heeft de neiging bij het ventiel onder de buitenband te gaan zitten omdat het materiaal daar dikker is. draai het smalle moertje van het ventiel naar buiten en duw ventiel naar binnen tot je voelt dat de binnenband op zijn plaats in de buitenband zit. pomp de band op, ventiel gaat vanzelf weer goed zitten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures