Springen naar inhoud

Glucose en pollenkorrels

• Log in om te kunnen reageren

Samya

Samya

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2012 - 11:45

Hallo,

Voor een praktische opdracht biologie moet ik de volgende vraag behandelen:

"Waarvoor is glucose nodig bij de ontkieming van pollenkorrels?"

Het enige wat ik kan bedenken is dat het te maken heeft met de voeding. De informatie die ik op internet vind gaat alleen over zaden. Ik mag niet aannemen dat voor pollen hetzelfde geldt als voor zaden, denk ik?

Is er iets wat ik over het hoofd zie, of heeft het enkel met de voeding te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Lenus_*

• Gast

Geplaatst op 01 juni 2012 - 13:59

Het wordt gebruikt als energiebron tijdens de aanmaak van de pollenbuis bij de bevruchting.

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2012 - 19:14

Glucose wordt omgezet tot adeninetrifosfaat en dient daarmee altijd als chemische energie(drager) in vrijwel alle levende dingen die je zult tegenkomen. Ook in planten, kiemen en zaden.

In zaden is het volgens mij zelfs zo dat de mate van ATP bepalend is voor de kiemenergie van het zaad, en daarmee in combinatie met andere factoren (bodemtemperatuur, bodemsamenstelling / substraat, bewatering) verantwoordelijk voor het wel- of niet hebben van een goede ontkieming en opkomst op het zaaiveld.

Veranderd door Kliche, 01 juni 2012 - 19:29

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2012 - 19:36

Glucose wordt omgezet tot adeninetrifosfaat en dient daarmee altijd als chemische energie(drager) in vrijwel alle levende dingen die je zult tegenkomen. Ook in planten, kiemen en zaden.

Klein foutje (wss verstrooidheid), nl. ATP = adenosinetrifosfaat, maar voor de rest pico bello ;)

Veranderd door QuarkSV, 01 juni 2012 - 19:37

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

*_gast_Lenus_*

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2012 - 09:09

Ik denk dat Samya specifiek het nut van glucose bij pollenkorrels bedoelde, dus bij de bevruchting van een stamper. Daarom mijn antwoord.

Maar 't is wel een feit dat het in ATP wordt omgezet.

Veranderd door Lenus, 03 juni 2012 - 09:10

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures