[natuurkunde] Wisselstroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Wisselstroom

Bij wisselstroom wordt de stroomrichting snel gewisseld (50/60 Hz). Wat betekent dit op het niveau van de elektronen? Die wisselen heel snel van richting, maar hoe zit het met de netto verplaatsing? En worden geïnduceerde magnetische velden dan aan dezelfde frequentie gewisseld?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselstroom

De verplaatsing van elektronen is relatief gering, ligt in de orde van centimeters per seconde tot enkele meters per seconde. Hangt uiteraard af van de stroomsterkte en de draaddoorsnede.

De magnetische velden wisselen net zo snel mee. De magnetische flux is op elk moment evenredig met de stroom.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wisselstroom

Wat is dan de betekenis van een stroomrichting als die elektronen maar wat 'heen en weer schuifelen'?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselstroom

Ik snap de vraag niet.

Richting en snelheid zijn toch twee verschillende dingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wisselstroom

Ik bedoel: als de richting wisselt aan een frequentie van 50/60 Hz, is er dan ook een netto richting waarin de elektronen zich verplaatsen (vergelijkbaar met elektronen die van lage naar hoge potentiaal gaan in een batterij)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselstroom

De elektronen bewegen zich op elk moment tegen de richting van de stroom, en zullen bij wisselstroom zich gemiddeld niet verplaatsen.

(ik neem aan dat je weet dat de elektronen zich tegengsteld aan de klassiek aangenomen stroom verplaatsen)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wisselstroom

Ja, dat weet ik.

En net omdat de elektronen zich gemiddeld niet verplaatsen, zie ik niet in wat het nut is van een stroomrichting aan te geven bij wisselstroom. Of moet je die zien als de ogenblikkelijke conventionele zin?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselstroom

In physics I trust schreef: vr 06 apr 2012, 16:42
...zie ik niet in wat het nut is van een stroomrichting aan te geven bij wisselstroom.
Zoals de naam zegt keert de stroomrichting bij wiselstroom steeds om. Als je daar een stroompijl bij zet zou die ook 100 keer per seconde moeten omdraaien.

In schema's wordt soms een richtingpijl geplaatst om de relatie met andere stromen en spanningen in dezelfde schakeling aan te geven. Dat kan je dan zien als een momentopname.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wisselstroom

Ok, bedankt voor je antwoord!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer