Is koolstof geen organische stof?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 329

Is koolstof geen organische stof?

Beste wsf-lid,

Ik zag in de omschrijving van dit subforum alles met een C-H binding valt hier onder.

Nu vroeg ik me af, ik had geleerd dat koolstofchemie organische chemie is.

Dus nu de vraag: Is koolstof organisch?

Ik heb ook geleerd dat koolstof dioxide en monoxide een uitzondering zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Is koolstof geen organische stof?

De term organisch is een overblijfsel uit de tijd dat men in de chemie het vitalisme aanhing. Volgens het vitalisme konden organische verbindingen uitsluitend in levende wezens worden gevormd, vandaar dat koolstofverbindingen (met waterstof) organische verbindingen werden genoemd. In het Engels en het Duits wordt koolstofchemie in ieder geval nog steeds als organische chemie aangeduid.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Is koolstof geen organische stof?

Koolstof is een element, net zoals zuurstof en waterstof dat zijn.

Om over organische chemie te spreken moet je het hebben over verbindingen en zoals de naam al doet vermoeden heb je daar meerdere elementen voor nodig. Organische verbindingen bevatten in de meeste gevallen covalente C-H bindingen, zo heb je bijvoorbeeld propaan waarbij er op ieder koolstofatoom minstens twee waterstofatomen gebonden zijn.

Zoals ik eerder zei geldt dit voor de meeste gevallen. Want CCl4 wordt immers ook vaak aanzien als een organische verbinding. In principe zou je dus kunnen zeggen dat iedere C bevattende molecule een organische verbinding is, maar daar zijn dan weer tal van uitzonderingen op zoals CO, CO2, CO32-, HCN, enz.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer