Springen naar inhoud

Fibrokraakbeen

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2012 - 20:22

Ik probeer wat informatie rondom fibrokraakbeen te doorgronden, bijvoorbeeld bij een triangular fibrocartilage complex (TFCC). En dan met name de triangulaire fibrokraakbeen schijf. (TFC)

- Elk mens bezit rond beide polsgewrichten, tussen ulna en triquetrum, de TFCC.
- Heeft als belangrijkste functie het polsgewicht te stabiliseren bij roterende bewegingen.
- TFC verandert mee met de jaren. (Bron)

TFC kun je dus het beste vergelijken met een meniscus. Nu kan ik alleen niet goed vinden waardoor het nu precies komt dat er bij TFC wordt gesproken van fibrokraakbeen als je het volgende leest:

The central portion of the TFC is thin and consists of chondroid fibrocartilage; this type of tissue is often seen in structures that can bear compressive loads.

If hyaline cartilage is torn all the way down to the bone, the blood supply from inside the bone is sometimes enough to start some healing inside the lesion. In cases like this, the body will form a scar in the area using a special type of cartilage called fibrocartilage. Fibrocartilage is a tough, dense, fibrous material that helps fill in the torn part of the cartilage. Yet it's not an ideal replacement for the smooth, glassy articular cartilage that normally covers the surface of the knee joint.

Hieruit zou ik afleiden dat fibrokraakbeen niet bepaald gunstig is binnen belastende gewrichten...en toch is het ook bekend dat fibrokraakbeen juist grotere krachten kan weerstaan doordat de chrondoblasten afgewisseld zijn met collagene vezels in een parallele structuur. Hierdoor zou fibrokraakbeen geschikt zijn om zowel trek- als drukkrachten te verdragen.

Ik ben nu dus het spoor wat bijster op gebied van het fibrokraakbeen in combinatie met de functie bij bijvoorbeeld TFCC (polsen) en knieën.

Kan iemand dus uitleggen wat nu de werkelijke functie van het natuurlijke fibrokraakbeen is, vooraleer ik over wil gaan op enkele vragen rondom kunstmatig verkregen fibrokraakbeen?! Alvast bedankt! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2012 - 10:54

Ik ben dan verre van een expert hierin, misschien dat mijn bescheiden gedachten al een summier antwoord op je vraag kunnen wezen.

Kraakbeen bestaat in verschillende soorten zoals je wellicht al weet:
  • Hyalien
  • Elastisch
  • Fibrocartilago
Van deze drie is fibrocartilago veruit het sterkst. In de meeste gewrichten vind je een samenstelling van elastisch kraakbeen en fibrocartilago, met uitzondering van de tussenwervelschijven waar fibrocartilago prominent de overhand neemt.

Als -vrijwel kort- antwoord op je vraag zou ik stellen dat elk gewricht een mengeling van elastisch- en fibrocartilago kraakbeen bevat. Het kniegewricht is echter een speciaal gewricht mits daar extra elementen als meniscussen en kruisbanden aanwezig zijn die de meeste torsie- en drukkrachten opvangen. De kraakbeenranden rond de femur zou ik dan eerder elastisch voorstellen aangezien de meniscussen de taak overnemen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2012 - 09:24

Als -vrijwel kort- antwoord op je vraag zou ik stellen dat elk gewricht een mengeling van elastisch- en fibrocartilago kraakbeen bevat.

Hmmm, maar niet enkel elastisch- en fibrocartilago, toch ook hyalien? Tenminste als ik dit moet geloven ;) :

Hyaline cartilage is the most common variety of cartilage; it is found in costal cartilages, articular cartilages, epiphyseal plates, & majority of fetal skeleton that is later replaced by bone; chondrocytes, occupy lacunae generously distributed through the matrix.

(Bron)

De kraakbeenranden rond de femur zou ik dan eerder elastisch voorstellen aangezien de meniscussen de taak overnemen.

Dat zou dus betekenen dat kraakbeen rondom femur niet elastisch is, maar juist hyalien...

Hoe zou je labtechnisch kunnen waarnemen of je te maken hebt met hyalien- of fibrokraakbeen? Concentratie collageen types I en II vergelijken (fibrocartilago heeft i.t.t. hyalien ook collageen type I), maar wat voor (histologische) onderzoeken zou je er nog meer bij kunnen betrekken?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2012 - 12:43

Ondertussen al even geleden, maar door gebrek aan gebruik van de volledige editor (zie hier) kan ik niet de gewenste afbeeldingen/bijlagen toevoegen. Een kort antwoord dan maar via de snelle editor.

Allereest heb je volledig gelijk dat hyalien kraakbeen ook van de partij is. Sterker nog: in grotere mate dan elastisch. Dat was dus wel degelijk een fout van mijn kant uit.

Het onderscheid tussen fibrocartilago en hyalien kraakbeen kan je eenvoudig zien met behulp van een (licht)microscoop. De types collageen zijn inderdaad een referentie maar de algemene structuur is gewoon ook verschillend.

• Fibrocartilago geeft een vezelig witgrijs uitzicht onder een lichtmicroscoop terwijl hyalien kraakbeen eerder een doorschijnend wit uitzicht geeft.
  • De hoeveelheid grondsubstantie is eveneens verschillend, bij fibrocartilago zal men veel minder grondsubstantie aantreffen.
  • Fibrocartilago telt veel minder cellen waar dit in hyalien kraakbeen als groepjes chondronen voorkomt.
  • De chemische samenstelling verschilt eveneens. Zo bevat fibrocartilago weinig chondroïtinesulfaat en glycogeen waar hyalien dat wel bevat.

Geplaatste afbeeldingFibrocartilago
Geplaatste afbeeldingHyalien kraakbeen.

Verder is het niet direct in verband met je openingsvraag; maar gewrichtskraakbeen heeft nog een ander uitzicht dan bovenstaande types.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures