Springen naar inhoud

Zebra's en hun strepen

• Log in om te kunnen reageren

Lindeds

Lindeds

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2012 - 21:35

Ik heb vandaag een bezoek gebracht aan de zoo, een vriend vertelde mij dat zebra's nooit dezelfde strepen hebben. Toen vroeg ik mij af of eeneiige tweelingen (onder zebra's) dan wel identieke strepen hebben? Of zijn tweelingen onder zebra's niet levensvatbaar? Of bestaat dit helemaal niet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2012 - 15:32

Tweelingdracht bij zebra's is erg onwaarschijnlijk. Bij paarden is het bijvoorbeeld bekend dat tweelingdracht vrij zeldzaam is en dit veelal dusdanige complicaties op kan leveren waardoor de dieren sterven. Dit kan vaak voorkomen worden door menselijk ingrijpen. Op de savanne zal mensenlijk ingrijpen bij tweelingdracht van zebra's praktisch gezien onmogelijk zijn. Derhalve is tweelingdracht bij zebra's dan ook onwaarschijnlijk. In dierentuinen is het een iets andere zaak, maar veel zal er niet veranderen.

De strepen van een zebra zijn als een vingerafdruk, bepaald door een combinatie van genetische en externe factoren. Dit zorgt er voor dat zelfs al zijn er genetisch identieke zebra's dan nog zullen deze verschillen in hun strepen patroon.
"Meep meep meep." Beaker

Lindeds

Lindeds

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2012 - 20:23

Hartelijk bedankt voor het antwoord! :)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2012 - 01:17

De strepen van een zebra zijn als een vingerafdruk, bepaald door een combinatie van genetische en externe factoren. Dit zorgt er voor dat zelfs al zijn er genetisch identieke zebra's dan nog zullen deze verschillen in hun strepen patroon.

Dat lijkt me inderdaad ook de logische conclusie, of er in de praktijk nou tweelingen voorkomen of niet. In de regel zijn dat soort eigenschappen niet 100% genetisch - vingerafdrukken, rimpels, vlekken op een koe, stippen op een dalmatier... DAT die er zijn is uiteraard wel genetisch bepaald, maar de preciese vorm en verdeling normaliter niet.
Victory through technology

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 10:57

Zelfs de gekloonde koeien holly en belle (zie bijvoorbeeld hier http://www.museumken...is/i001514.html) zijn niet indentiek qua vlekken.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures