pH hoger dan 14 / lager dan 1

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

pH hoger dan 14 / lager dan 1

Hallo,

Ik heb tijdens de lessen chemie gezien dat pH eigenlijk hoger dan 14 zou kunnen of lager als 1. Ik vroeg mij nu af of dit voorkomt in de natuur en is het eigenlijk in de werkelijkheid mogelijk om een mengsel met een pH van -1 of 15 te maken?

Gr
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH hoger dan 14 / lager dan 1

In het labo kan je 'vrij eenvoudig' een negatieve pH verkrijgen. Een fles HCl van 10M heeft bijv een pH die onder nul gelegen is. Verder bestaat er rokend salpeterzuur met een molariteit van 16 wat een nog extremere pH tot gevolg heeft.

In de natuur komen negatieve pH'en een stuk minder snel voor, onder deze extreme omstandigheden is overigens (bijna?) geen leven meer mogelijk.

Toch bestaan er enkele plaatsen op aarde. In deze studie bijv. werd de pH van het water gemeten in een mijn in Californië, deze bedroeg maar liefst -3,6! :shock:
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: pH hoger dan 14 / lager dan 1

In het normale milieu op aarde zul je het niet tegenkomen. Het is namelijk wel erg zuur/basisch, en daar leven organisme niet zo graag in. Zo extreem is het op aarde niet. Op andere planenten komen zulke extremen wel voor.

en ja bv zwavelzuur heeft al een ph onder de -1, maar dan gaan er wel meer effecten spelen. Dan is die formule voor de Ph niet meer helemaal op.

Berichten: 12.262

Re: pH hoger dan 14 / lager dan 1

Je zit inderdaad met een verschil tussen concentratie en activiteit, waardoor de pH van 10M HCl welliswaar minder dan 0 is, maar ietsje meer dan -1. Bij een verzadigde oplossing van 12M is de pH net iets onder de -1.

Aan de basische kant werkt het overigens ook wel: een verzadigde NaOH oplossing heeft een pH rond de 15, al denk ik dat de pH meter dat niet lang zal verdragen ;)

Ik interpreteer het 'natuurlijke' maar even als 'iets dat je vrij eenvoudig in een waterige oplossing kunt maken' - er zijn nog veel "zuurdere" mengsels bechikbaar, zodanig zuur dat ze bijvoorbeeld koolwaterstoffen protoneren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: pH hoger dan 14 / lager dan 1

Oké bedankt voor de antwoorden :mrgreen: .
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: pH hoger dan 14 / lager dan 1

Wat Soepkip ook al vermeldde, is dat de pH-formules ook maar een gelimiteerde geldigheid hebben; het is een benadering. Een oplossing van 0,000 000 001M HCl heeft uiteraard geen pH van 9, maar gewoon van 7. Dus je kan, zoals al voldoende eerder gezegd, buiten het 1-14 bereik gaan, maar of die getallen nog veel betekenis hebben...
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer