[biologie] Chlorofyl en osmose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Chlorofyl en osmose

Hallo allemaal,



Ik zit in 5VWO en voor biologie moest ik een artikel schrijven over een proefje met groenten. Ik heb gekozen om het volgende te doen:

Ik heb 5 porties van 25 gram tuinbonen, die ik 5 minuten kook. Ik heb 5 oplossingen, een van 0 gram NaCl per liter, een van 5 g/L, 10 g/L, 15 g/L en 20 g/L. In elk van de oplossingen kook ik dus één portie tuinbonen. Na het koken, meet ik met een spectrometer de kleur van het gekookte water. De kleur van het water verandert omdat er chlorofyl vrijkomt.

Mijn hypothese was dat elke oplossing dezelfde pieken en dalen zou hebben, omdat chlorofyl te groot is om door osmose in het water te komen, en omdat alles even lang kookt, zou er gewoon even veel chlorofyl uit de kapotte cellen moeten komen. Maar nu blijkt dat er echt verschil zit tussen de oplossingen, en ik kan geen verklaring bedenken waarom het zout er effect op heeft.

Het ligt niet aan het feit dat zout het kookproces versnelt, want ik heb eerst gewacht tot het water kookte, en dan heb ik de bonen pas toegevoegd.



Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Re: Chlorofyl en osmose

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat je met waarschijnlijk met hypo- en hypertone oplossingen tov van de celinhoud werkt. (ik heb geen idee wat de osmotische waarde van de celinhoud is.) In hypotone oplossing zullen meer cellen kapotgaan dan in de hypertone oplossingen.

Berichten: 320

Re: Chlorofyl en osmose

Ik denk dat je best ook eens rekening houd met wat er gebeurt met cellen en vooral eiwitten (en dus je chlorofyl) wanneer je dat zo maar eventjes gaat koken. Gedenatureerd chlorofyl gaat niet meer groen kleuren en ofdat het na afkoelen nog mooi kan renatureren in water met zout (geen fysiologische condities) is nog maar de vraag. Ik denk dat je hier eerder met een ongecontroleerd willekeurig afbraak proces te maken hebt waardoor je heel weinig conclusies kan nemen uit het experiment.

Het kan inderdaad wel zijn dat de cellen in een hypotone oplossing sneller gaan openbreken. Maar in een hypertone oplossing kan er ook wel meer afbraak optreden omdat de cellen slapjes worden.

Kan je misschien even je spectrofotometrische waarden van elke zoutconcentratie geven? Is er een verband te zien? (lineair verband)

Berichten: 2

Re: Chlorofyl en osmose

Een citaat van mijn leraar op de koksschool: 'Zout in kokend water laat cellen eerder knappen en versnelt het kookproces. Koks gebruiken zout in het kookwater als zij groenten blancheren. Het kookproces is dan sneller, waardoor de kleur mooier blijft.'

Berichten: 2

Re: Chlorofyl en osmose

Voor alle duidelijkheid: met kookproces bedoelt mijn leraar het blancheren van groenten, niet het water aan de kook brengen.

Reageer