Springen naar inhoud

elektronegativiteit en anderen.

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2012 - 14:45

Hey allemaal,

Ik vroeg me af of de elektronegativiteit nou te maken had met het aantal protonen in de kern of het aantal elektronen in de wolken erbuiten?
Volgensmij heeft het te maken met het aantal protonen, want elektronen stoten andere elektronen alleen maar af, en protonen trekken ze aan.
Je zou mijn theorie dan weer kunnen bewijzen met een HF binding.
Fluor trekt harder aan de wolk omdat het ook meer protonen in de kern heeft.

mvg,

Liam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2012 - 14:58

Hoe verklaar je dan vb. Cesium dat veel protonen in de kern heeft maar toch weinig elektronegatief is?

Het is wel zo dat kleinere atomen "veel harder aan hun elektronen trekken". Als een atoom veel elektronen heeft kan hij deze ook sneller verliezen. Doordat er veel elektronen zijn, hebben de buitenste minder aantrekkingskracht van de protonen. (Er zitten als waar elektronen voor).
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2012 - 17:02

Het was enkel maar een theorie.
Maar als we het molecuul water nemen:
Zuurstof heeft 6 elektronen in de laatste schil.
Water heeft 1 per stuk.
Dan gaan er 4 elektronen verloren in de 2 bindingen,
Maakt 4 elektronen vrij.
Maar die blijven allemaal op zuurstof zitten dit maakt het een polaire binding voor zover ik het begrijp.
Zuurstof is dan negatief en de wateratomen positief.
Maar hoezo blijven ze op zuurstof zitten?
Gewoon omdat het niet kan bewegen van het atoom af?
Want die waterstofatomen trekken toch juist aan dat zuurstofatoom i.p.v andersom?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 april 2012 - 21:04

Bij elektronegativiteit heb je het meestal over ongeladen atomen. Dat wil zeggen dat het aantal protonen en het aantal elektronen gelijk is.

Je kunt wel een beetje een patroon herkennen in het periodiek systeem als je de elektronegativiteit er in tekent, maar erg duidelijk is dat niet, en bovendien is dat geen "verklaring".

Kijk voor meer elektronegativiteit maar eens op wikipedia over dit onderwerp.

Je uitleg is overigens niet helemaal duidelijk voor mij: elektronen worden in een binding gedeeld door de atomen, alleen zitten ze in water misschien een beetje "meer" rond het zuurstofatoom dan rond het waterstofatoom. In elk geval kun je nooit zeggen dat een atoom aan een ander trekt en niet andersom: krachten zijn altijd symmetrisch (actie=-reactie).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures