[natuurkunde] voorwerpen de helling op

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

voorwerpen de helling op

Hallo,

Ik hoop dat ik dit bericht in het juiste forum plaats, als dat niet zo is mij excusses daarvoor.

Ik ben bezig met voorbereiden op de toelatingsexamen artsen en tandartsen in belgie maar loop na een jaar geen wis,nat, sk te hebben gehad behoorlijk vast.

ik heb een aantal fisica vragen verzameld waarbij ik niet op het goede antwoord kwam en waarvan ik de uitwerkingen ook niet elders kon vinden, Ik hoop dat hier iemand me kan helpen.

vraag1:

hier hoort de eerste afbeelding bij.

de vraag is: een voorwerp met massa m komt in A voorbij met een horiontale snelheid v. Het schuift de helling op tot in het punt B waar het tot stil stand komt om daarna terug omlaag te schuiven. het punt B ligt op een hoogte h boven A.


fisica reeksA vraag 4.png
fisica reeksA vraag 4.png (2.73 KiB) 323 keer bekeken
een tweede voorwerp met massa m/2 komt in A voorbij met een horizontale snelheid v/2. de maximale hoogte die het tweede voorwerp bereikte vooraleer terug naar beneden te schuiven is dan: (verwaarloos de wrijvingskrachten)

A. h

B. h/2

C. h/4

D. h/8



het goede antwoord is C.

ik dacht zo: je doet: 1/2mv2=mgh >> h=(1/2mv2)/mg. dan kun je m weg strepen en g is een constante. dan hou je h=1/2v2 over. dan kun je invullen v=1/2 en dan kom in op antwoord D. dus ik doe iets fout maar weet niet wat....

als iemand bij kan helpen zou dat heeeel fijn zijn!!

bedankt!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: voorwerpen de helling op

xjustsmilex schreef: za 07 apr 2012, 16:04
vraag1:

..//..

ik dacht zo: je doet: 1/2mv2=mgh >> h=(1/2mv2)/mg. dan kun je m weg strepen en g is een constante. dan hou je h=1/2v2 over. dan kun je invullen v=1/2 en dan kom in op antwoord D. dus ik doe iets fout maar weet niet wat....
je negeert g omdat dat in dit geval een constante is, dwz is voor beide voorwerpen gelijk. Dat is terecht.

Staat er nog meer in die formule dat voor beide voorwerpen gelijk is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: voorwerpen de helling op

vr1:

m*g*h=1/2 m v2 geldt voor beide

de massa maakt niets uit, immers aan beide kanten is ie gelijk (per blokje)

dus houdt je over g*h = 1/2 v2 dat ge;dt voor beide blokjes apart

dus reken voor beide h uit: (g-=constant0

dus voor het ene blokje geldt 1/2 v2 hoogte

het andere blokje 1/2 (1/2 v)2 = 1/2 * 1/4 V2

dus ofwel hijkomt 4 keer zolaag

Berichten: 33

Re: voorwerpen de helling op

maar de massa is bij de 2de toch 1/2m (m/2) dus die is dan toch niet gelijk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: voorwerpen de helling op

In de term mgh is de massa ook maar de helft.

Berichten: 33

Re: voorwerpen de helling op

oowjeetje! dat heb ik helemaal over het hoofd gezien!! wat stom!!

dank je wel!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: voorwerpen de helling op

HIER vind je overigens ook vele tientallen oefenvragen voor elk onderdeel van die toelatingsexamens.

De vragen waarmee jij afkomt staan niet in die lijst. Ik zou graag willen weten waar ze vandaan komen, zodat ze eventueel aan die lijst kunnen worden toegevoegd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer