Op een half kopje brandstof naar de maan

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Op een half kopje brandstof naar de maan

Afbeelding


Wetenschappers en technici uit Engeland, Nederland, Zweden en Zwitserland hebben een mini-aandrijving ontwikkeld die kleine satellieten naar de maan en verder kan brengen. De nieuwe motor, MicroThrust geheten, kan de kosten van de onbemande ruimtevaart sterk helpen reduceren. Met MicroThrust kunnen satellieten tot een gewicht van honderd kilogram worden voortgestuwd. Zelf weegt de aandrijving maar een paar honderd gram.

Anders dan conventionele raketaandrijvingen maakt MicroThrust geen gebruik van chemische brandstoffen: het is een ionenmotor. De motor loopt op een 'ionenvloeistof', bestaande uit elektrisch geladen moleculen die met behulp van een elektrisch veld met hoge snelheid worden uitgestoten.


Verder lezen: allesoversterrenkunde





Meer over de techniek: MicroThrust


Nog meer over de techniek: EPFL-LMTS
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Op een half kopje brandstof naar de maan

Toen ik de titel las dacht ik al, maar waar vanaf.

Het blijkt dus dat de sateliet eerst al in een baan om de aarde moet worden gebracht.

Verder is dit natuurlijk een hele interessante ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Op een half kopje brandstof naar de maan

Ik vind het een heel mooi voorbeeld van hoe onderzoek en techniek elkaar verder helpen.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 751

Re: Op een half kopje brandstof naar de maan

Nadeel van zo'n ionenmotor is dat de reis veel langer duurt. Een trip naar de maan kan op die manier maanden nemen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 12.262

Re: Op een half kopje brandstof naar de maan

Tja, 6 maanden volgens het filmpje... supersnel is dat natuurlijk niet, maar voor een onderzoeksgroep best een haalbaar project.


Wat me echter niet duidelijk is, is van welke baan om de aarde die 6 maanden geteld wordt: is dat uit LEO? Als dat het geval is is het ongetwijfeld mogelijk om klein satellietjes van een paar kilo mee te laten liften met commerciele lanceringen. In het verleden is dat ook al gedaan met bijvoorbeeld zweedse onderzoekssatellieten van een kilo of 25.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Op een half kopje brandstof naar de maan

Vanaf welke baan ze willen starten voor de reis van 6 maanden naar de maan heb ik niet kunnen vinden, wel heb ik gevonden van wie die bewering komt:


... EPFL scientist Muriel Richard added: ‘We calculated that in order to reach lunar orbit, a 1-kg nanosatellite with our motor would travel for about six months and consume 100 millilitres of fuel.’


bron: http://digitink.blog...ter-powers.html
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Op een half kopje brandstof naar de maan

Deze kleine satelieten reizen goedkoop mee op een raket die bijvoorbeeld een communicatiesateliet rond de aarde brengt. Dat is dus hun startplaats, daar waar normaal een sateliet word afgeleverd. Het kan ook zijn dat ze mee mogen liften op een raket naar de ISS.

Reageer