Springen naar inhoud

DNA en uitputting of verdere onbruikbaarheid ervan van een soort!

• Log in om te kunnen reageren

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2012 - 12:30

Ik heb enkele jaren geleden een wetenschapper of semiwetenschapper op TV horen verkondiggen dat DNA van een bepaalde soort (voorbeeld de mens) een einde kent ,of uitgeput ,of onbruikbaar wordt. Een soort van slijtage als het ware.
En hij kleefde er ook een jaartal op. Namelijk over dertigduizend jaar is het DNA van de mens uitgeput of onbruikbaar geworden ,en kunnen we ons niet meer voortplanten -aldus deze persoon.
Mijn vraag is ,wat hier allemaal waar van is ?

Veranderd door Gelukkoos, 08 april 2012 - 12:33

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 april 2012 - 14:22

Verplaatst naar biologie.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2012 - 15:21

Zonder duidelijkere referenties kan ik hier niks specifieks over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat er mij niks bekend is over zoiets dergelijks. Ook kan ik me niet voorstellen dat zoiets zou kunnen gebeuren.
"Meep meep meep." Beaker

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2012 - 16:58

Misschien gaat het hier om een hypothese die stelt dat het verkorten van de telomeren bij somatische delingen zich ook langzaam manifesteert bij generatieve cellen? Zodat per generatie ook een stukje DNA verloren gaat?

Of misschien hypothiseert men dat het DNA op een bepaald moment niet meer divergeert en dat er geen nieuwe aanpassingen of functies kunnen ontstaan? (einde evolutie van een species). Hierdoor kan de species zich dan niet meer aanpassen aan veranderende omgeving en sterft uit.. Zonder genoomduplicaties was de huidige diversiteit ook niet mogelijk geweest, Dat was dan misschien een oplossing voor die zogezegde "uitputting" van het DNA.

Bronnen van die uitspraak en het onderzoek zouden hier inderdaad handig zijn.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 april 2012 - 11:53

Misschien dat de speculatie gaat over mutaties/deleties/inserties: dat we over 30.000 jaar zo'n (genetisch) rommeltje zijn dat er weinig meer van te maken is.
Zoals de eerdere reacties ook al zeiden, nooit eerder iets over gehoord en ik kan me er weinig bij voorstellen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

magda_90

magda_90

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2012 - 20:17

Als gekeken wordt naar de populatie van rashonden dan kan ik mij zeker vinden in de uitspraak. Daar wordt zoveel gefokt op het uiterlijk dat er ondertussen inteelt instaat door veel te kleine populaties en te weinig nieuw bloed. Dit heeft enorm veel (erfelijke) aandoeningen als gevolg waardoor rassen als bijvoorbeeld de Cavalier King Charles met uitsterven bedreigd wordt als daar niet als de sodemieter nieuw bloed wordt ingevoerd. Maar ook bij paardenrassen is het Friesche paard een bekend voorbeeld, kijk maar naar de percentages waterhoofden en dwerggroei bij veulens t.o.v. van andere rassen, ook hier moet als de wiedeweerga nieuw bloed worden toegevoegd wil dit ras (dus populatie) blijven bestaan.

Ik denk dat ik op basis hiervan dit naar mijn gevoel best kan doortrekken naar het menselijke ras, want op de lange termijn (echt lange termijn) zal ook daar inteelt komen met de genoemde gevolgen van dien.
I turn the music up
I got my records on
I shut the world outside
until the lights come on
Coldplay - Every teardrop is a waterfall

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2012 - 02:14

Hoe kom je daar dan bij? De vergelijking tussen gefokte rassen en de menselijke populatie gaat totaal mis.
De manier waarop mensen zich voortplanten is niet aan regels gebonden waarbij alleen die mensen die voldoen aan een strikte standaard gebruikt worden om een nieuwe generatie te starten. Stel je voor, je begin met een relatief kleine populatie. Vervolgens laat je alleen die individuen zich voortplanten die voldoen aan een kunstmatig beeld van perfectheid. Herhaal dit een aantal generaties en je ben alle variatie kwijt (met alle gevolgen van dien).

Hoe zou dit op de mens van toepassing zijn?
"Meep meep meep." Beaker

magda_90

magda_90

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2012 - 12:37

Ik ben niet zo goed in gedachten gangen te omschrijven dus hopelijk is mijn redenatie zo verhelderend. Dieren worden inderdaad door de mensen gekruist en daarbij worden alleen de beste individuen gekozen, zoals je aanhaalt. Hierdoor worden op een gegeven moment alle dieren binnen in een ras homogeen met alle gevolgen van dien.

Mijn gevoel zegt dat de eindfase bij de mens net zo gaat eindigen. Je zit met een x aantal mensen op één planeet, die lijkt immens maar in een tijdbestek van 30.000 jaar valt het oppervlakte ook wel mee. Hoewel er velen nieuwe individuen geboren worden en velen doodgaan, zal het mij niet onlogisch lijken dat men uiteindelijk verwanter aan elkaar gaan worden dan men nu is.
Ook gezien de cyclus van de aarde en de bijbehorende veranderingen in het klimaat, ik denk persoonlijk niet dat de mens in staat is om zich nog te kunnen aanpassen aan bijvoorbeeld een veel warmer droger, kouder etc. klimaat vooral ook omdat het voedselaanbod dan ook verandert (of je moet zo'n 2012-film idee hebben).

Ik weet niet of ik mijn gedachten zo goed heb omschreven, maar mijn gevoel zegt heel erg dat wij met z'n allen niet eens zoveel verschillen van de dierlijke populaties qua kruisingen. Maar wel met het grootste verschil dat wij aardige kasplanten zijn in tegenstelling tot de meeste diersoorten (antibiotica resistentie, veel te hoge infectiedruk etc.).

Het is in ieder geval zeer interessant om over na te denken en hopelijk kom ik vandaag op een wat meer gefundeerde mening uit, want mijn gedachten gang klinkt op deze manier niet echt... gefundeerd.
I turn the music up
I got my records on
I shut the world outside
until the lights come on
Coldplay - Every teardrop is a waterfall

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2012 - 14:25

Gevoel heeft geen plek in wetenschap. Als we kijken naar de totale genetische variatie van de mensheid dan hoeven we ons geen zorgen te maken over een vroegtijdig einde, vermits we niet met een cataclisme te maken krijgen wat de mensheid tot een aantal honderd doet uitsterven.

Hondenrassen gaat eigenlijk elke generatie door een genetische bottleneck. Net zoals dit eenmalig met cheeta's is gebeurd. Cheetas hebben dusdanig weinig genetische variatie dat ze niet veel langer zullen bestaan.
"Meep meep meep." Beaker

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2012 - 23:13

Als ik het artikel lees:
(sciencedaily, 25-2-2012) European Neanderthals Were On the Verge of Extinction Even Before the Arrival of Modern Humans
Heeft het bij hen wel gespeeld op het laatst, dat de genetische variëteit al bijna geheel verdwenen was. Ongeveer in de periode dat de eerste Cro Magnon groepen zich in West Europa gingen vestigen. Dat omdat die laatste Neanderthalers de kleine groep overlevenden waren van een eerder bottleneck event. Een bijna uitsterven.
En mogelijk merkten die eerste Cro Magnon groepen door de migratie in kleine groepen ook zo hun (al dan niet seriële) foundereffecten.

Veranderd door barthol, 20 mei 2012 - 23:15

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2012 - 13:21

Ik zou wel graag een bron of een naam willen zien die deze uitspraak ondersteunt eigenlijk.

En hoewel magda_90 wel een punt heeft, zeker met de globalisatie van de laatste jaren, moeten we niet vergeten dat dit over een enorm tijdsbestek genomen moet worden. Daarnaast is het nog maar de vraag of wij dan nog afhankelijk zijn van ons fysiek om te overleven. Nu en vorige eeuw zelfs al waren wij als mens al druk bezig om technieken en apparatuur te ontwikkelen die ons leven makkelijker, draaglijker en in sommige gevallen zelfs mogelijk (tegenover onmogelijk) maakt.

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2012 - 15:39

En hoewel magda_90 wel een punt heeft, zeker met de globalisatie van de laatste jaren, moeten we niet vergeten dat dit over een enorm tijdsbestek genomen moet worden.

Zou de globalisering niet juist het tegenovergestelde effect hebben? Juist meer exogamie, meer vermenging, heterozygositeit vergrotend.

Het voorbeeld van magda_90 geprojecteerd op mensen doet me eerder denken aan wat er b.v. met de fundamentalistische mormonen gemeenschap van de "Short Creek community" gebeurde, en de problemen met fumerase deficentie die daar opdoken. Dat was te wijten aan de combinatie van Polygynie en endogamie.

Maar ook aan de inteelt in het verleden in endogame kleine gemeenschappen. (generaties lang huwelijken binnen de eigen parochie)

Het lijkt me dat die globalisering juist meer geneflow geeft dan dat het de neiging geeft om genetische drift te veroorzaken.

Daarnaast is het nog maar de vraag of wij dan nog afhankelijk zijn van ons fysiek om te overleven. Nu en vorige eeuw zelfs al waren wij als mens al druk bezig om technieken en apparatuur te ontwikkelen die ons leven makkelijker, draaglijker en in sommige gevallen zelfs mogelijk (tegenover onmogelijk) maakt.

Dat zou je als omstandigheden kunnen zien. Omstandigheden die voor de mens van nu met al die mogelijkheden die er zijn voordelen geeft. Maar omstandigheden kunnen veranderen, en dan kan dat voordeel wegvallen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures