Precessie en de dierenriem

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 26

Precessie en de dierenriem

Dankzij 'Stellarium' heb ik 'zon en sterren' gelijktijdig kunnen zien.

Ik zag nu de zon in het sterrenbeeld 'Vissen', doch ik heb altiijd al gehoord, dat rond deze tijd (begin april), de zon in het sterrenbeeld 'Ram' zou te vinden zijn.

Ik ben gaan surfen en vond: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenriem

Hier is fijn uitgelegd hoe dit komt. De oorzaak blijkt bij de precessie, de verschuiving van de equinoxen, te liggen.

De aardas maakt een slingering, rond de noordpool met een looptijd van 25800 jaar. Als ik deze periode deel door 12 (aantal sterrenbeeld in de dierenriem) dan komt men op 2150 jaar/beeld.

Nu stel ik mij enkele vragen:

- Wanneer is de zon van de Ram in de Vissen gekomen?

- Wanneer komt de de zon in het sterrenbeeld 'Waterman'?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Precessie en de dierenriem

Je verwart twee zaken:

De Zon staat ieder jaar in de Ram (vanaf 19 april) en ieder jaar staat hij in Waterman (vanaf 17 februari).

Omdat de Aarde om de Zon draait, lijkt het alsof de Zon door de dierenriem beweegt, en ieder jaar door alle tekens gaat.

De genoemde datums zijn astronomische datums, niet de astrologische die honderden jaren geleden zijn vastgesteld en inmiddels aardig afwijken van de astronomische datums.

Inderdaad komt het door de precessie dat de afwijking ieder jaar een beetje toeneemt, maar dat belet de Zon niet elk jaar alle dierenriemtekens te "bezoeken".

Meer info: KLIK

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Precessie en de dierenriem

Nog wat aanvullende info:

Mogelijk bedoel je met je vraag wanneer de Zon door de precessie precies een dierenriemteken "achterloopt" in het lentepunt. Welnu, dat blijkt een kwestie van definitie:

Uit Wikipedia:

Ongeveer 2000 jaar geleden stond de zon vanaf ongeveer 21 maart inderdaad in het sterrenbeeld Ram, maar door de precessie van de equinoxen schuift het lentepunt 30 graden per 2148 jaar op, waardoor de zon thans in Vissen staat. Binnenkort zal dat Waterman zijn, en dat is dan de aanvang van het tijdperk van de Waterman (the Age of Aquarius), volgens sommige astrologen een belangrijk moment. Wanneer dat precies zal plaatsvinden is niet te zeggen. Immers: de dierenriem is in de astrologie keurig verdeeld in 12 partjes van elk precies 30 graden lengte, maar de werkelijke sterrenbeelden lopen in elkaar over. Er zijn geen 'lijntjes' in de hemel aangebracht wanneer het ene beeld begint en het andere ophoudt, waardoor het precieze moment waarop 30 graden Waterman het lentepunt wordt niet kan worden vastgesteld. Dit kan al gebeurd zijn, of evengoed pas binnen honderd jaar het geval zijn.

Berichten: 26

Re: Precessie en de dierenriem

Dit kan mij al wat verder brengen.

Kan u mij ook het URL-adres van bovenaangehaald Wikipedia-artikel geven,a.u.b.?

Ik kreeg totnogtoe geen melding, via mail, van jouw reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Precessie en de dierenriem

Google levert deze url zonder problemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Precessie en de dierenriem

Klik de link aan in mijn eerste reactie, en lees het kopje "relatie met de moderne astronomie"

Berichten: 26

Re: Precessie en de dierenriem

Uphoff & Shimmy,

Op deze bewuste site lees ik o.m.: "Als startpunt van de dierenriem werd ca. 300 v.Chr. het lentepunt op 0 graden Ram gekozen. Dit is dus het tijdstip (omstreeks 21 maart) waarop de zon in het snijpunt van dierenriem en de hemelevenaar treedt."

Wisten die astrologen van ca. 300 v.C. dan wel waar dit lijntje van 0° Ram stond?

En als dit juist toen gebeurde, dan stond de zon in 1848 (2148 jaar later) dus op 0° Vissen.

En zal de zon op 0° Waterman staan, bij de lente-equinox van 3996, nietwaar?

Dit lijkt mij niet zó binnenkort! :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Precessie en de dierenriem

De Ster schreef: di 01 mei 2012, 21:51
Wisten die astrologen van ca. 300 v.C. dan wel waar dit lijntje van 0° Ram stond?
Ja. Sterrenkunde is, zeg maar gerust de moeder aller wetenschappen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 48

Re: Precessie en de dierenriem

Wisten die astrologen van ca. 300 v.C. dan wel waar dit lijntje van 0° Ram stond?
Die hebben dat gewoonweg zo gekozen. Astrologen definiëren nog altijd het begin van de lente als het begin van het astrologische sterrenteken Ram. Dat heeft niks te maken met de astronomische sterrenbeelden en de effectieve positie van de zon aan de hemel. De afbakening van de astronomische sterrenbeelden is pas in 1930 vastgelegd. Als je je daarop baseert, dan lag het lentepunt omstreeks 70 voor Christus op de grens van Ram en Vissen. Rond 2600 zal dat op de grens van Vissen en Waterman zijn.

Vandaag de dag komt de zon het sterrenbeeld Ram binnen rond 19 april.

Reageer