[natuurkunde] toongenerator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[natuurkunde] toongenerator

hallo mensen,

we gaan over gehoorzintuig onderzoeken en daarvoor gebruiken we toongenerator. maar ik weet helaas niet wat de werking van een toongenerator is.

er zijn allemaal knopjes op de toongenerator bijvoorbeeld: frequentie, bereik, amplitude enz. maar ik weet niet wat ze allemaal zijn en waarvoor worden ze gebruikt.

ik hoop dat jullie zo snel mogelijk reageren.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [natuurkunde] toongenerator

Het is een beetje lastig om deze vraag te beantwoorden zonder het apparaat zelf te zien, maar ik zal een poging wagen. Ik heb hier wat documentatie van een functie generator (helaas wel in het engels), misschien dat je daar wat aan hebt: http://www.tnw.utwente.nl/onderwijs/practi...ator_ag_203.pdf

Met de frequentie knop (vermoedelijk een draaischijf) kan je de gewenste frequentie (aantal golven per seconde) instellen. Deze moet je combineren met de knoppen voor het bereik. Waarschijnlijk heb je knoppen voor 1, 10, 100, 1000 Hz enz. Als je een van deze knoppen ingedrukt hebt, betekent dit dat je deze waarde moet vermenigvuldigen met de waarde die de draaischijf aangeeft (dit is niet echt heel nauwkeurig, dus voor een precieze frequentiemeting raad ik aan om een oscilloscoop aan je signaal te hangen).

Dan de amplitude, hiermee stel je de sterkte van je signaal in. Wat je precies instelt zul je in de documentatie van de functiegenerator op moeten zoeken, want dit wil nog wel eens verschillen. (het kan de uitwijking zijn, maar ook de afstand tussen twee pieken (verticaal welteverstaan) of de absoluut gemiddelde uitwijking (rms)).

Als het goed is heb je dan ook nog een aantal knoppen waarmee je de vorm van je signaal kan instellen, moet het een golf zijn, een blokgolf of een zaagtand (er kunnen meer vormen zijn, maar dit zijn de meest voorkomende vormen).

Dit zijn de belangrijkste knoppen op de functiegenerator (op de aan/uit-knop na dan :roll: ).

Heb je nog meer vragen, stel ze gerust. Ik kan niet beloven dat ik het antwoord weet, maar er is meestal wel iemand die specifiekere vragen kan beantwoorden.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] toongenerator

Beter naar het huiswerkforum, maar daar zorgt een moderator wel voor.... :P

Het slimst zou misschien zijn om eerst eens aan je natuurkundeleraar te vragen om een natuurkundeboek met een hoofdstukje over trillingen.

als het over geluid gaat: amplitude zegt iets over de hardheid van het geluid, hoe groter de amplitude, hoe harder het geluid. Hardheid van het geluid meet je in decibel. Maar dat zal wel niet op de schaalverdeling van je toongenerator staan. Maar toch, als je deze knop opendraait, en de toongenrator staat gekoppeld aan een luidspreker, dan hoor je een steeds harder wordend geluid. :)

Frequentie zegt iets over de hoogte van een toon. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de toon. Nou kunnen wij nogal een breed gebied aan frequenties horen met onze oren, van ongeveer 20 Hertz (dat wil zeggen 20 trillingen per seconde, een heel laag geluid) tot zowat 20.000 Hz, een heel hoge pieptoon. :P

Zowel frequentie als amplitude kun je heel mooi zichtbaar maken als je aan je toongenerator een oscilloscoop vastkoppelt. Je krijgt dan mooie golven te zien, en je ziet die dan ook hoger worden als je aan je amplitudeknop draait, of je ziet meer golven op het scherm als je de frequentie verhoogt. 8)

bereik: nou krijgt een toongenerator het niet voor elkaar al die frequenties met de draai aan één knop te genereren. Dat zou wel kunnen, maar als je dan nog maar tegen de knop blaast heb je al een andere frequentie. Ik denk dat je frequentieknop een schaalverdeling heeft van 0 tot 10 of zo, zonder eenheid, en je bereikknop iets van bijvoorbeeld 0-20 Hz, 20-100 Hz, 100-500 Hz, 500-2000 Hz 2000-5000 Hz enz, of zoiets.

Pas wel een klein beetje op als je op het versterkerdeel van je toongenerator een luidspreker aansluit. Goedkopere toongeneratoren hebben meestal niet zo'n best beveiligd versterkerdeel, en een beetje verkeerde keuze van luidspreker en je krijgt een te hoge stroomsterkte door je versterker, en dan is het versterkerdeel misschien kapot. :P Dus zet de regelknop op de versterker voorzichtig aan de lage kant.

succes. Maar bestudeer eerst eens even een hoofdstukje over geluid en trillingen uit een HAVO-2 of 3 natuurkundeboek. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: [natuurkunde] toongenerator

Een oude synthesizer kan ook zeer goed dienen als toongenerator.

Vooral in combinatie met een scoop en luidspreker zeer leerzaam.

Je kunt dan ook de pulsewidth van de blokgolf instellen en deze zelfs laten varieren wat een zeer mooi geluid geeft.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: [natuurkunde] toongenerator

Een zeer goede synthesizer kan men downloaden bij ARTURIA.

(www.arturia.com)

Men moet dan de ARP2600V nemen.

Het is een demo versie waarbij men om de 3 seconden een pauze in het geluid hoort.

men bekomt hiervoor wel eventjes:

a440 hz toongenerator voor het afstemmen.

3 toongeneratoren met o.a. sinus, driehoek, blokgolf, zaagtand en pulsewidth

(al deze generatoren zijn moduleerbaar)

modulation op de blokgolf voor pulsewidth geluid.

LFO

toetsenbord

een sequencer

nagalm

echo

chorus

Men heeft ook een ruisgenerator en de ring-modulator.

Vooral de ring-modulator is zeer leuk om mee te spelen.

Ook een 24 db filter met notch en resonantie.

Tevens de ADSR en een AR.

Met patchcords kan men de zaak koppelen en alles uitproberen wat men wilt.

Er zijn vele presets voorhanden.

Dit apparaat moet men wel even leren kennen maar dan kan men goed horen wat geluid en golfvormen doen.

Vooral met het filter kan men de wow effecten etc doen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer