arbeidsfactor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

arbeidsfactor

arbeidsfactor.png
arbeidsfactor.png (77.51 KiB) 937 keer bekeken
Bovenste diagram illustreert de arbeidsfactor phi, dat volg ik volledig. Ideaal is de hoek phi 0 en de arbeidsfactor 1, er wordt geen blindvermogen gegenereerd.

Verder in de cursus vind ik dan het onderste deel waar ik niet aan uit kan: in het ideaal geval is de hoek tussen spanning en stroom 90 graden. Wanneer je verliezen dan in rekening neemt, zoals op de grafiek rechts onder, dan wordt die hoek kleiner dan 90 graden, maar die hoek is toch niet dezelfde hoek phi van de arbeidsfactor?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: arbeidsfactor

Laat ook eens de schakeling zien waarop dit allemaal van toepassing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: arbeidsfactor

Sorry, had ik meteen moeten doen, je hebt gelijk.
zelfinductie.png
zelfinductie.png (25.84 KiB) 933 keer bekeken
Wat me meteen doet afvragen: wat is de oorzaak van die faseverschuiving exact in de schakeling?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 146

Re: arbeidsfactor

In ideale omstandigheden heb je enkel eL in het schema, dus geen weerstand in de leiding en geen lekflux, phi zal dus 90° zijn (enkel inductief belast). In werkelijkheid zijn er echter wel koperverliezen en leklux.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: arbeidsfactor

Dat begrijp ik.

Dus ideaal -> phi=90° -> UI cos(phi)=UIcos(90°)=0 en daarmee zou het actief vermogen nul zijn. Dus dat betekent niet meer dan dat het vermogen opgewekt in een spoel zuiver blindvermogen is, en voor een zuivere spoel perfect inductief?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: arbeidsfactor

Inderdaad, een ideale spoel is zuiver inductief en heeft een faseverschuiving van 90o.

Maar praktische spoelen hebben ook nog koperverliezen en magnetiseringsverliezen in het ijzer.

Hierin verschil ik dus van mening met TerrorTale, het verlies zit niet in de lekflux, want die verloopt door de lucht, maar juist in het ijzer, dat moet steeds magnetisch worden omgepoold.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: arbeidsfactor

Mag ik het zo samenvatten:

Het zijn de ijzerverliezen (hysteresisverliezen en wervelstromen) die ervoor zorgen dat er een magnetiseringsstroom nodig is. Verder zijn er inderdaad ook nog de koperverliezen.

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 53

Re: arbeidsfactor

In physics I trust schreef: ma 09 apr 2012, 14:56
Wat me meteen doet afvragen: wat is de oorzaak van die faseverschuiving exact in de schakeling?


Een wisselstroom door een geleider veroorzaakt een magneetveld rondom die geleider, in een spoel gaat dit veldje door de andere wikkelingen, induceert daarin een spanningkje die vervolgens de stroom tegenwerkt, zo ontstaat er een faseverschil tussen stroom (erdoor) en spanning (erover)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: arbeidsfactor

Bedankt, dat zie ik in.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer