Substitutiemethode

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 246

Substitutiemethode

Hallo,

Ik dacht altijd dat je de substitutiemethode moet gebruiken als er geldt :f(g(x))* 'g(x).

Maar nu heb ik een functie :(e^(sqrt(x)))/(sqrt(x)) (sorry voor de notatie). Hier kan ik dus op geen enkele manier f(g(x))* 'g(x) van maken. Dus waarom moet ik hier de substitutiemethode gebruiken?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Substitutiemethode

Het scheelt toch niet veel? Wat is de afgeleide van
\(\sqrt{x}\)
?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 246

Re: Substitutiemethode

0.5x^(-0.5)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Substitutiemethode

Inderdaad. Dus op een factor 1/2 na (wat een constante is), heb je toch wel f(g(x)) g'(x)? Met f(x) = ex en g(x) = x1/2.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 246

Re: Substitutiemethode

Ohja inderdaad :) . Maar kan ik dus ervan uitgaan dat elke keer dat je de substitutiemethode moet gebruiken je f(g(x)) g'(x) hebt.?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Substitutiemethode

Ervan uitgaan is wel een heel sterk woord. Ik zou dat toch even controleren ipv zomaar aan te nemen. Zoals je hierboven deed.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 246

Re: Substitutiemethode

OK bedankt. Ik zal eraan denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Substitutiemethode

Graag gedaan. Overigens, ik vermeldde die constante factor. Hoe hou je daarmee rekening in je uitwerking? Het gaat over integralen? Kun je je oplossing tonen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 246

Re: Substitutiemethode

Sorry voor de late reactie. Ik ga ervan uit dat er moet staan 'f(g(x)) g'(x) . f(g(x)) is dan de e^(sqrt(x)). De 'g(x) moet dan 0.5x^(-0.5) zijn wil dit kloppen, dus dan schrijf ik dat op. Maar in de vergelijking staat geen 0.5x^(-0.5) maar x^(-0.5). (scheelt maar een constante zoals je zei). Dus dan zet ik een 2 voor de integraalteken zodat ik de 0.5x^(-0.5) kan laten staan en toch niks aan de vergelijking verander. 2 (integraalteken) e^(sqrt(x))*0.5x^(-0.5) staat er nu dus. En dan primitiveer ik de e^(sqrt(x)) maal die 2 dan krijg ik 2e^(sqrt(x))+C. Hopelijk is het duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Substitutiemethode

Je doet het helemaal juist :) !
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 246

Re: Substitutiemethode

Maar met de beredenering van hierboven kom ik er niet uit bij integreren van x*(x+4)^(1/3) en x/(1-x^2+(1-x^2)^(1/2)). Misschien een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Substitutiemethode

\(\int x (x+4)^{\frac{1}{3}} dx = \int x (x+4)^{\frac{1}{3}} d(x+1)\)


Uit
\( p=x+4\, \text{volgt}\, x=p-4 \)
enz...
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 246

Re: Substitutiemethode

Ja ik wil best geloven dat je dit op de een of andere manier kunt integreren. Maar mijn vraag is meer dat ik dacht dat je de substitutiemethode alleen maar gebruikt als er geldt :f(g(x))* 'g(x) of dat je het op deze manier kunt schrijven met wat werk. In de voorbeeld die je integreert geldt er volgens mij niet f(g(x))* 'g(x) en toch kun jij het met substitutie integreren. Dat begrijp ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Substitutiemethode

Substituties kan met (met wat beperkingen) kiezen.

De bedoeling van een substitutie is dat er een nieuwe integrand ontstaat die men beter aan kan.

Een echte voorwaarde is er echter niet en soms zijn er meedere substituties die naar een oplossing leiden.

Natuurlijk kan men wel eens een substitutie kiezen die na uitvoering een vorm oplevert die nog woester was als waar men mee begon.

Dan is dat pech en moet men wat anders proberen.

Heb je al geprobeerd mijn vorm uit te werken?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 246

Re: Substitutiemethode

Ja wel geprobeerd, maar ik snap dat helaas niet. Ik was trouwens bij dat f(g(x))* 'g(x) methode gekomen toen ik deze site had gelezen. Maar nu ik u zo hoor geldt dit dus niet altijd en kan ik hier dus niet meer van uitgaan. http://www.intuitive-calculus.com/integration-by-substitution.html

Reageer