[wiskunde] Bewijs Lim (4n² + 3 / (2n² + n + 5) = 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Bewijs Lim (4n

Kies een willekeurige A > 0, we kunnen een n0 vinden zodat

|(4n² + 3 / (2n² + n + 5) - 2| < A, voor alle indices n ≥ n0.

|(4n² + 3 / (2n² + n + 5) - 2| = |(2n - 7) / (2n² + n + 5)|

Vanaf n = 4 kunnen we echter de | | - tekens weglaten aangezien de teler dan positief zal worden ( de noemer is altijd positief ). Hieruit volgt

(2n - 7) / (2n² + n + 5) < (2n) / (2n² + n + 5) < (2n) / (2n² + n) = 2 / (2n + 1)

1) '-7' in teller laten vallen

2) '+5' in noemer laten vallen

Hieruit volgt:

2 / (2n + 1) < 2 / 2n = 1 / n

Om |Xn| kleiner te krijgen dan 'A' volstaat het dus om '1 / n' kleiner te krijgen dan 'A'.

Het volstaat dus om n0 strikt groter te nemen als '1 / A'

Maar hoe moet ik dit nu vervolledigen ?

Dank bij voorbaat!
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Bewijs Lim (4n

Bedoel je bij deze limiet dat n naar + oneindig nadert

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Bewijs Lim (4n

Standaard deel teller en noemer door
\(n^2\)
en dan volgt hij van zelf.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs Lim (4n

tempelier schreef: ma 09 apr 2012, 23:29
Standaard deel teller en noemer door
\(n^2\)
en dan volgt hij van zelf.
Ja, met rekenregels. Maar niet voor wat Biesmanss moet doen.

@biesmanss: wat wil je vervolledigen? Je bewijs is goed. Alleen die opmerking van 'vanaf n=4...' heeft voor mij geen meerwaarde.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Bewijs Lim (4n

Drieske schreef: ma 09 apr 2012, 23:39
Ja, met rekenregels. Maar niet voor wat Biesmanss moet doen.

@biesmanss: wat wil je vervolledigen? Je bewijs is goed. Alleen die opmerking van 'vanaf n=4...' heeft voor mij geen meerwaarde.
Hoezo niet ? n > 3 voordat ik de | |- tekens mag weglaten ?

En voordat ik kan zeggen dat (2n - 7) / (2n² + n + 5) < (2n) / (2n² + n + 5) moeten de | | - tekens weg zijn.

Ik wil nog vervolledigen in de aard van

|Xn| = iets met 'n' ≤ iets met 'n0' ≤ iets / (iets / epsilon) = epsilon

Snap je ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Bewijs Lim (4n

Ik denk dat ik zelf al een geldige manier gevonden heb:

|Xn| = (2n - 7) / ( 2n² + n + 5) ≤ (2n0 - 7) / ( 2n0² + n0 + 5) ≤ 1 / ( 1 / A) = A

Waardoor het bovenstaande bewezen is!
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs Lim (4n

Tja, het is iets korter zo, maar |2n - 7| <= |2n| + |7| = 2n + 7, dus ook hier lukt het. 2n - 7 is nu nog klein, waardoor dat nog wel okee is met die absolute waarde willen weg te laten. Maar vervang 7 eens door 108 ofzo. Dan moet je mijn afschatting wel gebruiken. Het werk dat je nu moet verzetten is lichtjes vermeerderd, maar zou geen probleem mogen vormen.

Maar in dit specifiek geval mag je natuurlijk wel doen wat jij zei.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Bewijs Lim (4n

Drieske schreef: di 10 apr 2012, 13:39
Tja, het is iets korter zo, maar |2n - 7| <= |2n| + |7| = 2n + 7, dus ook hier lukt het. 2n - 7 is nu nog klein, waardoor dat nog wel okee is met die absolute waarde willen weg te laten. Maar vervang 7 eens door 108 ofzo. Dan moet je mijn afschatting wel gebruiken. Het werk dat je nu moet verzetten is lichtjes vermeerderd, maar zou geen probleem mogen vormen.

Maar in dit specifiek geval mag je natuurlijk wel doen wat jij zei.
Klopt, bedankt Dries! :D
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs Lim (4n

Graag gedaan :) ! Bedenk je overigens wel dat je best zegt dat je n0 = max{n0', 4} of iets dergelijks. Dit omdat je de absolute waarden weg wilt laten en dat maar mag vanaf n=4.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer