[scheikunde] CO2 Maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] CO2 Maken

Hallo, weten jullie misschien hoe ik CO2 kan maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [scheikunde] CO2 Maken

Iets verbranden.

Hoe bedoel je precies?

Wil je het zuiver hebben en opvangen (en waarom?).

Wil je er droogijs van maken?

Berichten: 15

Re: [scheikunde] CO2 Maken

Ik moet het scheikundig maken, opvangen en aantonen dat ik CO2 heb gemaakt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] CO2 Maken

houd een erlenmeyer omgekeerd boven een vlam, leid de CO2 door helder kalkwater. Onder invloed van CO2 zal het heldere kalkwater, troebel wit worden.

Het probleem waar je tegenaan loopt is dat er al CO2 in de lucht zit. Je moet dus nagaan dat er meer 'normale' lucht nodig is om een fles kalkwater wit en troebel te maken dan dat dit het geval is met 'verbrande' lucht.

tevens verplaatst naar huiswerk en practicum.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [scheikunde] CO2 Maken

Wat je uitademd is CO2 en waterdamp.Blaas met een rietje in kalkwater.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [scheikunde] CO2 Maken

Wat je uitademd is CO2 en waterdamp.Blaas met een rietje in kalkwater.
Niet echt scheikundig vind ik dat. Tevens adem je vooral zuurstof, stikstof en waterdamp uit. Maar een beetje CO2. De test met de gasvlam vind ik beter. Eigenlijk zou het ontstane gas op moeten vangen in een vacuum, maar hoe?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] CO2 Maken

zeeman schreef:Wat je uitademd is CO2 en waterdamp.Blaas met een rietje in kalkwater.
Niet echt scheikundig vind ik dat. Tevens adem je vooral zuurstof, stikstof en waterdamp uit. Maar een beetje CO2. De test met de gasvlam vind ik beter. Eigenlijk zou het ontstane gas op moeten vangen in een vacuum, maar hoe?


Wat een redelijke benadering zou zijn is om onder een stolp alleen pure zuurstof te blazen, daar een vlam onder zetten, wachten totdat alle zuurstof opgebruikt is (de vlam gaat uit) dan weet je dat je niets anders dan koolzuurgas hebt. (en water) Dus ipv een moeilijk vacuum gewoon pure zuurstof, zodat je geen last hebt van andere gassen die je experiment misschien onduidelijk maken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] CO2 Maken

Pure zuurstof onder een stolp met een vlammetje??

Pas je een beetje op??

De reactie van kalkwater tot calciumcarbonaat is specifiek genoeg. Zolang je aantoont dat je geen andere gassen dan die inlucht aanwezig zijn(stikstof, waterdamp, zuurstof) door je kalkwater jaagt in een blanco, en je verbrandingsgas inclusief luchtresten door je proef, mag je dat als prima bewijs van CO2 productie beschouwen.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Valt het woord calciumcarbonaat.....Maar mijne frank nog niet gelijk...... Deze stof, lepeltje salpeterzuur erbij, pure CO2 + H20 productie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer