Ethanol uit koemelk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Ethanol uit koemelk

Hallo iedereen,

Voor een practicum moeten we binnen een beperkte tijdsspanne (30 - 40 min) een aantoonbare hoeveelheid ethanol uit koemelk produceren.

In melk zit lactose dat eerst gehydrolyseerd moet worden tot galactose en glucose (glucose zal sneller met gist reageren tot de vorming van ethanol dan galactose of lactose ... denk ik). Maar hoe kan ik voor deze hydrolyse zorgen?

Is het bovendien mogelijk een aantoonbare hoeveelheid te produceren in 30 min en hoe kan ik deze ethanol dan aantonen: het distilleren of K2Cr2O7 gebruiken?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Ethanol uit koemelk

Ik heb geen flauw idee of dit mogelijk is in 30 minuten, ik ben geen biochemicus. Maar persoonlijk lijkt het mij wel heel erg aan de korte kant. Maar mogelijk zijn er actieve enzymen :o

Het aantonen zou ik dan eerder met GC doen. Kan je relatief makkelijk aantonen hoeveel je produceert. Je isoleert het dan niet. Met destilleren moet je maar zien dat je net alleen de ethanol eruit kookt. Het zal mogelijk zijn, maar naast de verwachte azeotrope tussen water/ethanol denk ik niet dat je goed kunt bepalen hoeveel je produceert.

Zie niet precies hoe je het met K2Cr2O7wil gaan doen. Een soort oxidatie-titratie van een alcohol? Lijkt me persoonlijk een moeilijke weg. Ik heb geen idee wat er allemaal in melk (+toegevoegde enzymen) zit wat ook geoxideerd kan worden en zo je meting onbetrouwbaar maakt. Lijkt me heel veel uitzoekwerk als je daar geen kant-en-klare procedure voor hebt.

Berichten: 12.262

Re: Ethanol uit koemelk

De tijdspanne is niet heel lang, maar ik denk eigenlijk dat het geen probleem zal zijn een redelijke hoeveelheid lactose om te zetten met lactase als je het op een beetje temperatuur doet. J

Waarschijnlijk is het lastiger om de gist aan het werk te krijgen op een lage concentratie suikers en in een tijdspanne van 30 minuten. Probleem is vooral dat je die gist er niet 'levend' bij kunt gooien aangezien er in het groeimedium van gist altijd suiker zit. Je kunt evt wel gevriesdroogde gist vast voorbewerken door het even in water te laten staan.

Sowieso lijkt het me belangijk om een controle op te nemen (water of fysiologisch zout ipv melk) zodat je zeker bent dat de suiker/ethanol niet met de gist is meegekomen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Ethanol uit koemelk

Het idee om K2Cr2O7 te gebruiken haalde ik van dit eigen forum en van deze website.

Overigens weet ik dat dit de reacties zijn in een blaaspijpje:

Afbeelding

We zien normaal een overgang van oranje (Cr2O7)2- naar groen (Cr3+).

Overigens hebben we geen gaschromatograaf beschikbaar.
Benm schreef: wo 11 apr 2012, 02:03
De tijdspanne is niet heel lang, maar ik denk eigenlijk dat het geen probleem zal zijn een redelijke hoeveelheid lactose om te zetten met lactase als je het op een beetje temperatuur doet.
Wat is zoal een goeie temperatuur?

Berichten: 12.262

Re: Ethanol uit koemelk

Temperatuur is lastig... voor lactase is het optimum een graad of 25, maar voor het snel groeien van gist vermoeddelijk iets hoger. Ik zou het eens proberen met ca 30 graden - in een klein volume hoef je niet te verwachten dat de vergisting het geheel noemenswaardig verder gaat opwarmen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Ethanol uit koemelk

patrick3004 schreef: wo 11 apr 2012, 18:43
Het idee om K2Cr2O7 te gebruiken haalde ik van dit eigen forum en van deze website.

Overigens weet ik dat dit de reacties zijn in een blaaspijpje:

Afbeelding

We zien normaal een overgang van oranje (Cr2O7)2- naar groen (Cr3+).
Ok inderdaad dus titratie. Je moet dan wel eerst van tevoren uitzoeken of je niets anders ook kan oxideren. Dus je melk + alle stoffen die je toevoegt apart "titreren" om te kijken of het geen invloed heeft op je titratiereactie. Ik heb geen flauw idee wat voor eiwitten er in melk zitten die je titratie zouden kunnen beinvloeden. Een trial en error zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Ethanol uit koemelk

Ik heb besloten het over een andere boeg te gooien, aangezien de opstelling me wat moeilijk leek als we maar 45 min tijd hebben. In plaats van de ethanol aan te tonen zal ik de gevormde CO2 proberen aan te tonen, dus geen titratie meer. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Ethanol uit koemelk

Om ethanol te verkrijgen via anaerobe glycolyse kan alleen glucose gebruikt worden!

Het proces van glycolyse gevolgd door de fermentatie loopt in principe vanzelf als alles aanwezig is in de oplossing. Temperatuur verhogen versneld het proces, geen idee welke temp overigens, en vergeet niet dat het een anaeroob proces is (dus zonder O2) en een afgesloten houder dus het beste zal werken. Denk hierbij aan het principe dat wijnmakers gebruiken, alle zooi bij elkaar in een luchtdicht vat en de rest gaat vanzelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Ethanol uit koemelk

Oh maar je zoekt natuurlijk een manier om lactose om te zetten in glucose :D

Dat kan enzymatisch met lactase. Zal ook nog even verder kijken morgen.

Reageer