LaTeX omgeving installeren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 316

LaTeX omgeving installeren

Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik aan het experimenteren met een LaTeX omgeving op mijn PC zodat ik er mooi rapporten mee kan maken. Het 'scripten' heb ik helemaal onder de knie. Echter met de software heb ik nogal problemen.

Ik ben begonnen met WinEdt als "text editor", MiKTeX (inclusief alle packages, Yap, etc.) als "LaTeX implementatie" en GSview als programma om tussendoor mijn bestand te kunnen bekijken.

Voor WinEdt had ik een licentie liggen dus vandaar de keuze. Echter kon WinEdt helemaal niets herkennen (MiKTeX, Ghostscript/GSview, Yap, etc.) en kon ik hiermee dus niet aan de slag.

Na een beetje Googlen kwam ik bij het gratis WinShell uit die direct alles herkende [Yap (DVIView), MiKTeX, GSview, etc.]. Met F9 of via het menu kun je dan je LaTeX script via GSview previewen en eventueel als PDF opslaan. Na op een aantal foute knoppen gedrukt te hebben (denk ik) werkt het previewen via GSview niet meer. Ik kan wel nog DVIView kiezen om via Yap te previewen, maar die weergeeft het niet helemaal correct.

Dus ik vraag me af, wat is nou een "ideale" combinatie van software? Ik wil gewoon een editor hebben om mijn LaTeX script in te typen, een optie om snel mijn script te previewen en een makkelijke optie om er een mooie PDF file uit te laten rollen. MiKTeX leek me een prima implementatie maar kwa editor en preview/pdf opties zit ik nog een beetje vast.

Alvast bedankt!

Berichten: 264

Re: LaTeX omgeving installeren

Ik gebruik Texnic Center. Met ctrl+shift+F5 kun je de pdf bouwen en previewen.

Berichten: 26

Re: LaTeX omgeving installeren

Toevallig heb ik vorige week allerlei LaTeX software geinstalleerd en uitgeprobeerd en ik vind TexMaker het fijnst werken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: LaTeX omgeving installeren

Texmaker doet het goed.

Zelf werk ik meestal met Kile, maar ik dacht niet dat daar een Window versie van was.

Wel is er een pakket waarmee men onder Windows toch Linux programma's kan laten werken.

Vergelijkbaar met Wine uit Unbuntu

WinEdit heb ik ook maar dat is een speciale, werkt wel fijn door het grote aantal wiskunde tekens die je dierect kunt pakken, ook die uit en pakket als amssymb
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: LaTeX omgeving installeren

Kile onder Kubuntu dan? Werkt netjes naar mijn ervaring.

Texmaker is ook handig, maar ik denk dat je als 'ervaren' tex-gebruiker minder tevreden gaat zijn met de lay-out: het zit heel mooi ineen grafisch maar het schermpje waar je standaard je tex-code in tikt, is vrij klein.

Ikzelf gebruik Texworks. Puur code tikken en builden. PDF-preview is uiteraard ook aanwezig.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: LaTeX omgeving installeren

Ik werk bijna altijd onder Ubuntu.

Dat scherm valt wel mee bij texmaker, maar dat komt miesschien wel omdat ik een nogal groot scherm heb.

Ook is het instelbaar hoeveel je van het tex-code scherm laat gebruiken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: LaTeX omgeving installeren

Ik werk ook graag onder Ubuntu, maar problemen met de batterij hebben me een beetje weggejaagd, evenals het feit dat ik Autodesk software niet aan de praat krijg onder Ubuntu.

Kile draait wel onder Windows, zoals je hierkan vinden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: LaTeX omgeving installeren

Bedankt ik ga dat morgen eens even proberen.

Miktek staat er al dus het moet in een ruk kunnen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: LaTeX omgeving installeren

MikTeX is alvast zonder twijfel een goede keus. Van WinEdt kan in je alleen maar aanraden het niet te gebruiken. Zo ongeveer het slechtste waar ik ooit mee heb moeten werken. Ikzelf gebruik momenteel TeXMaker en ben daar zeer tevreden over. Wat ook velen die ik ken gebruiken, is TeXNic(Center). Dat is gewoon een kwestie van smaak en kun je best eens zelf testen. Ik zou zeggen: installeer beiden en vergelijk. Waar ik zelf geen ervaringen mee heb, maar ook nog positief over hoor, is Lyx (http://www.lyx.org/).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 316

Re: LaTeX omgeving installeren

Bedankt voor de reacties!

Ik ben TeXnicCenter nu eens aan het testen met een verse installaties van zowel MiKTeX, GSview. Alles is 32-bit.

Na de installatie van TeXnicCenter heb ik de goede folder voor MiKTeX (C:\Program Files (x86)\MiKTeX 2.9\miktex\bin) en de juiste executable van GSview (C:\Program Files (x86)\Ghostgum\gsview\gsview32.exe) ingesteld.

Echter het previewen/pdf builden wil niet helemaal lukken. Als ik mijn .tex file open en dan build met de "LaTeX => DVI" mode (dit lijkt mij de 'preview' optie die ik zoek?) dan krijg ik de errors die te zien zijn op onderstaand plaatje. Hetzelfde in de "LaTeX => PS" en "LaTeX => PDF" modi.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen valt? Het is iets met dat er o.a. geen .aux bestanden gemaakt kunnen worden. Deze .aux bestanden zag ik inderdaad wel vaker staan bij WinShell wat ik eerst gebruikte (toen het nog werkte).
Bijlagen
txc.jpg
txc.jpg (72.26 KiB) 996 keer bekeken

Berichten: 316

Re: LaTeX omgeving installeren

Ik zie dat ik overigens wel goed kan previewen via Yap nu. Dat gaat met de knop F5 of via het menu "Build -> View Output" en werkt alleen in "LaTeX => DVI" mode. Het zou overigens ook leuk zijn als het toch via GSview kan. PDF builden lukt nog steeds helemaal niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: LaTeX omgeving installeren

Probeer het eens door texhash te draaien eens want kennelijk kan hij iets niet vinden.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 316

Re: LaTeX omgeving installeren

Ik weet niet precies wat texhash inhoudt, maar ik heb het zo ongeveer werkend nu. Nadat ik GSview met een geldige licentie geregistreerd heb, werkt alles als volgt:

LaTeX => DVI: builden en bekijken in Yap

LaTeX => PS: builden en bekijken in GSview

LaTeX => (PS =>) PDF: builden en bekijken in Adobe Reader.

Adobe Reader wordt echter op de een of andere manier niet juist aangeroepen door TeXnicCenter en daarom moet ik de PDF handmatig openen. Maar dat is geen probleem.

Verder een ander probleempje: Ik maak in mijn script gebruik van \tableofcontents om een inhoudsopgave te genereren. Deze doet het maar heel af en toe als ik hem build. Meestal krijg ik gewoon een leeg hoofdstuk met kop "Inhoudsopgave" in mijn bestand maar mist de daadwerkelijke inhoudsopgave. En heel af en toe pakt hij hem wel, erg vreemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: LaTeX omgeving installeren

Texhash draai je in een termenal of een dosframe en die koppelt diverse directeries aan elkaar.

Met die Gost kun je wel de PS files bekijken maar niet de PDF

Het moet mogelijk zijn van uit vanuit je editer direkt de PDF file te zien.

Misschien moet je het pakket pslatex in de preamble zetten.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer