[scheikunde] Eigen school practicum.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Eigen school practicum.

Hoi allemaal,

Ik volg de Laboratorium opleiding in beverwijk en nu moet ik mijn eigen practicum verzinnen. Dit practicum moet ongeveer 2 uur duren.

Ik had op het internet een recept gevonden om eigen blusmiddel te maken.

En het leek mij leuk om het blusmiddel te testen op zelg gemaakte brandstof.

Dit heb ik afgelopen week geprobeert en het blusmiddel werkte goed. Mijn zelfgemaakte brandstof werkte echter niet. Deze zelfgemaakte brandstof was frituurvet bewerkt met methanol en natriumhydroxide, volgens een ander recept van het internet. Ook heb ik geprobeert koolzaadolie aantesteken. Ook dit werkte niet.

Nu hoopte ik dat jullie nieuwe ideeen hadden.

Ik zat zelf te denken aan verschillende soorten stoffen aantesteken om te testen waar het zelfgemaakte blusmiddel wel of niet op werkt.

Alle ideeen zijn welkom. :)

Groetjes,

Maurice

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eigen school practicum.

Biodiesel die je zo maakt fikt niet zo geweldig. De ontbranding in een dieselmotor gebeurt onder verstuiving onder hoge druk, pas dan wil de diesel ontbranden. Ik zou het bij hout en lampenolie houden. Brandt langzaam genoeg om onder controle te houden en vloeit ook niet uit in tegenstelling tot vloeibare brandstoffen zoals benzine.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Eigen school practicum.

Als je frituur vet maar voldoende opwarmt ontbrandt het zelfs spontaan.

Maar misschien laat je opstelling die opwarming niet toe.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 2

Re: Eigen school practicum.

Deze ideeën zijn erg handig bedankt!

als iemand anders nog meer ideeën heeft hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Eigen school practicum.

tempelier schreef: wo 11 apr 2012, 10:19
Als je frituur vet maar voldoende opwarmt ontbrandt het zelfs spontaan.
Ik zou je ten sterkst afraden om dit te proberen. Ten eerste gebeurt zelfontbranding van frituurvet pas wanneer een temperatuur van ongeveer 320°C bereikt is. Ten tweede, en veel belangrijker is dat 'vetbranden' een stuk moeilijker te blussen zijn. Bij hoge temperaturen is er sprake van herontbranding waarmee een groot veiligheidsrisico gepaard gaat! Besef ook dat er niet voor niets speciale brandblussers ontworpen zijn voor dit soort branden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Eigen school practicum.

Ik heb het gedaan voor een praktikum, is inderdaad niet zonder gevaar.

Maar dat is het nooit als men vuur speelt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer