[scheikunde] Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Redoxreactie

Goedemiddag,

Ik had een vraag over een redox reactie die ik op mijn toets kreeg. Mijn docent is helaas geen uitleg wonder dus snap nu nog steeds niet hoe de reactie tot stand komt.

Het gaat om de volgende vraag:

Stel de redoxreactie op van:

In een bruine suspensie van lood(IV) oxide in verdund zwavelzuur wordt zwaveldioxide gas geleid

Er ontstaat een witte suspensie met o.a. vast loodsulfaat

Ik had eerst alle molecuulformules opgezocht:

Lood(IV)Oxide = PbO2, aangezien het in een oplossing zit: Pb+ en O2-

Zwavelzuur = H2SO4

Zwaveldioxide = SO2

Water = H2O

Toen ben ik gaan kijken wat de oxidatoren zijn en wat de reductors

H2SO4 = oxidator

Pb+ = oxidator

SO2- = reductor

Bij O2 kwam ik uit op een oxidator

H2O = reductor

Toen ben ik gaan kijken welke reacties het zouden kunnen zijn:

Ik kwam bij de beste reductor uit op water volgens de halfreactie:

2H2O -> O2 + 4H+ + 4e-

Als oxidator zou ik dan uitkomen op de halfreactie:

PbO2 + SO4²- + 4H+ +2e- -> PbSO4 + 2H2O

Dat zou in ieder geval het vaste loodsulfaat verklaren die eruit moet komen.

Klopt het dan dat de volgende reactie optreed:

PbO2 + SO4²- + 4H+ +2e- -> PbSO4 + 2H2O

|2x|

2H2O --> O2 + 4H+ + 4e-

|1x|

------------------------------------------------------------------------

2PbO2 + 2 SO4²- + 8H+ + 2H2O --> 2PbSO4 + 4H2O + O2 + 4H+

Klopt deze reactievergelijking dan? Of heb ik verkeerde oxidatoren/reductors gekozen? Hoop echt dat iemand mij hier kan helpen, heb volgende week weer een toets over redox en wil het echt graag snappen.

Want ik twijfelde heel erg over de reactie:

SO4²- + 4H+ +2e- -> SO2 + 2H2O

Maar als die als oxidator zou reageren zou de reductor erboven staan en dat kan weer niet, en als hij als reductor zou reageren wat reageert er dan als oxidator??

Alvast bedankt

Groetjes,

Marjoleine

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxreactie

Zo zit lood(IV) zeker niet in elkaar. Die (IV) aanduiding slaat op de oxidatietoestand van lood: Pb4+ dus. Daarbij zal het niet oplossen zoals jij zegt. O2- ga je echt niet in oplossing vinden.

Wat je daarna als oxidatorreactie neerzet, klopt qua reactie, zou je trouwens met de hint hierboven kunnen aangeven welk deeltje nu echt de elektronen opneemt?

Dat je twijfelt over wat je reductiereactie is is heel goed. Zwaveldioxide wordt zeker niet zomaar hierdoorheen gebubbeld. Grappig genoeg heb je de juiste reactie al te pakken. Draai die es gauw om :P

Je zult, als je het goed doet, zien dat het een heel elegante reactie is, waar H+ en H2O geen rol lijken te spelen.

Berichten: 6

Re: Redoxreactie

Oke, ik snap wat je bedoelt, maar als Pb4+ is, is dat alsnog geen reductor? Althans niet te vinden in Binas tabel 48.

Dus dan zou die de volgende reactie de reductor zijn: SO2 + 2H2OAfbeelding SO4²- + 4H+ +2e-

En die zou dan samen gaan met deze oxidatiereactie?:

PbO2 + SO4²- + 4H+ +2e- Afbeelding PbSO4 + 2H2O

Maar in principe kwam er in de opgave geen PbO2 voor? Klopt het dan wel?

Bedankt voor de hulp!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxreactie

Als het een reductor zou zijn, zou het elektronen afstaan. En dus naar een nog hogere oxidatietoestand gaan. Lood gaat juist elektronen opnemen, wat je ook netjes laat zien in de 2e halfreactie die je geeft.

De reactie van de reductor heb je ook netjes opgeschreven.

En PbO2 heb je wel degelijk, wat denk je wat lood(IV)oxide voor een stof is? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redoxreactie

Marjowiee, wil je in de toekomst gebruik maken van sub- en superscripten (die twee knopjes bovenin de editor). Op die manier worden formules een stuk leesbaarder.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 6

Re: Redoxreactie

Aah ik snap het nu, ik dacht dat PbO2 namelijk los voorkwam aangezien het een oplossing was, dus ik zocht de hele tijd naar Pb2+ en O2-, vandaar de reden dat ik er niet uit kwam!

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxreactie

Even verdiepingsvraagje. Kun je nu aangeven in welke oxidatietoestand lood zich bevindt voor en na de reactie? Hou er rekening mee dat zuurstof in bijna alle gevallen formeel O2- is.

En natuurlijk ook de eindreactie, die heb ik nog niet gezien ;) .

Reageer