Springen naar inhoud

Moeilijke chemische reactie in evenwicht brengen

• Log in om te kunnen reageren

AKatrien

AKatrien

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 12:08

Beste,

Het in evenwicht brengen van chemische reacties is voor mij geen probleem, maar er zit één vergelijking tussen mijn oefeningen die ik maar niet gemaakt krijg.. De coëfficiënten resulteren telkens in negatieve getallen (wat natuurlijk onmogelijk is). Kunnen jullie mij helpen? Het gaat over de volgende reactie:

CaC2O4 + KMnO4 + H2SO4 -> CaSO4 + MnSO4 + K2SO4 + H2 + CO2

Alvast bedankt,
groeten,

Katrien

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2012 - 12:15

Dat kan, je loopt volgens mij telkens vast op de zuurstof. Denk je dat H2 hier ontstaat? Of een wat logischere stof als je in een waterige oplossing werkt?

Misschien makkelijker als je met de halfreacties start. En daarvoor dien je dus te weten wat de oxidator en reductor zijn. Hou in je achterhoofd dat de negatieve lading van een oxidator toeneemt, en dat die van een reductor afneemt.

Veranderd door Fuzzwood, 11 april 2012 - 12:19

AKatrien

AKatrien

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 12:21

Ik zou inderdaad ook verwachten dat er geen H2 wordt gevormd maar H2O. Staat dit dan gewoon fout in de opgave of wordt er gewoon verwacht dat de fout gezien wordt en dat men die aanpast?

Groeten

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2012 - 12:23

Is dat serieus een opgave uit het boek? Dit zal in de werkelijkheid echt niet gebeuren, ik dacht dat je dit als laboproef had uitgevoerd. Veelvoorkomend iets om je met redoxreacties en titraties vertrouwd te maken.

Ik heb hem even vlug bekeken, en er wordt inderdaad niets met de zuurstof van permanganaat gedaan. In zuur milieu ontstaat er inderdaad altijd water in deze reactie.

Veranderd door Fuzzwood, 11 april 2012 - 12:26

AKatrien

AKatrien

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 12:27

Het is een opgave uit een gedrukte cursus. Het is dus wel mogelijk dat hier fouten in staan maar deze fout wordt meermaals gemaakt. Achja, ik zal er maar vanuit gaan dat er iets is misgelopen bij het uittypen van de cursus. Bedankt voor de hulp, nu weet ik allezins dat het niet aan mij ligt :P

Groeten

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2012 - 12:28

Zeker weten niet, even ter oefening: zou je hem kloppend kunnen maken als er rechts netjes H2O staat?

AKatrien

AKatrien

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 12:46

Heb ik ondertussen al gedaan, volgens mij is het dan:

5 CaC2O4 + 2 KMnO4 + 8 H2SO4 rightarrow 5 CaSO4 + 2 MnSO4 + K2SO4 + 8 H2O + 10 CO2

Klopt het? :)
Groeten

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2012 - 13:18

Yep. Kort maar krachtig.

AKatrien

AKatrien

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 13:27

Oef!! :) Bedankt voor de hulp!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures