Springen naar inhoud

Verschil veerenergie en kinetische energie bij practicum veer

• Log in om te kunnen reageren

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2012 - 16:53

Hallo allemaal,

Ik heb als practicum een veer met hierop een massablokje omhoog geschoten, over een lange buis. Ik heb hierna de indrukking uitgezet tegen de veerenergie en de kinetische energie.

Met behulp van de veerconstante heb ik zo de veerenergie kunnen berekenen.

Ik heb de resultaten van een onderzoek uitgezet in excel, en kwam hier tot de conclusie dat er een exponentieel verband is tussen de indrukking van de veer, en de kinetische energie en veerenergie.

Wanneer ik beide energieën van beide meetseries bij elkaar zet, kom ik tot de ontdekking dat de veerenergie groter is dan de kinetische energie, bij alle meetwaarden.
Waarom is dit het geval? Verliest de bewegingsenergie dan meer warmte, waardoor de bewegingsenergie automatisch kleiner wordt?

Hopelijk kan iemand dit voor mij uitleggen!
Alvast bedankt!

Bijgevoegde miniaturen

• grafiek veerenergie.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44816 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2012 - 17:12

wrijving lijkt me een hele goeie reden om niet zo hoog te komen als je theoretisch berekent. Verder komt tijdens het uitveren het massamiddelpunt van de veer zelf óók omhoog, afhankelijk van de massaverhouding veer/blokje ook een factor die niet altijd verwaarloosd kan worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures