Optisch bedrog?

Moderator: physicalattraction

Reageer

Optisch bedrog?

Hallo forumleden,

ik wist niet echt waar ik dit moest plaatsen, maar het zit alsvolgt, ik was vandaag aan het eten aan tafel en opeens verscheen er een regenboog buiten(heel mooi trouwens, heel duidelijk en een hele boog), later toen de regen stopten, verviel er steeds een stukje van de regenboog, vanaf linkse kant van boog werdt de regenboog steeds minder duidelijk, openduur had je dus een heel lichte regenboog met daaromheen grijze(witgrijze) wolken, als ik toen recht naar een onduidelijk deel keek zag ik alleen grijs, en aan de ondeduidelijken kanten daarnaast nog kleur, als ik vervolgens weer naar dat deel keek zag ik het daar niet, en de kleur aan de andere kant verscheen weer, is dit biologisch(houden je hersenen je voor de gek als een kleurig gedeelte te onduidelijk is in een andere kleur (maken je hersenen het dan gewoon geheel de overheersende kleur) of heeft dit iets het licht te maken?(misschien een combo van natuurkunde en biologie?) ik denk niet dat het niet aan de hersenen ligt omdat je het wel aan de zijkanten ziet, misschien ligt het wel aan het oog, en dan de plaats van de staafjes en kegeltjes... ik weet het niet... misschien iemand een duidelijk antwoord...

MvG,

Boy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Optisch bedrog?

Dit onderwerp is verplaatst naar het optica-forum.

Berichten: 477

Re: Optisch bedrog?

Een regenboog ontstaat doordat licht met verschillende kleuren (golflengtes) wordt afgebogen onder verschillende hoeken. Met andere woorden, die hoek is kleurafhankelijk, waardoor de kleuren niet op dezelfde plaats worden waargenomen.

De kleuren hoeven dus ook niet overal zichtbaar te zijn: immers, alleen wanneer er licht is.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Optisch bedrog?

ik weet het niet... misschien iemand een duidelijk antwoord...
Je beschrijving van de optische illusie is niet helemaal duidelijk, terwijl dat belangrijk is. Het lijkt erop dat je zegt dat je oog zwakke kleuren op de ene plek ziet verdwijnen als je je blik fixeert op een andere plek. Dat klinkt als een optische illusie die ook zal optreden als je naar de foto van een regenboog kijkt.

Zoek op google naar een foto van een zwakke regenboog, laat die foto hier zien, en wijs aan in welk punt je oog de kleur ziet verdwijnen, en op welk punt je je blik fixeert.

Reageer