verbinding van kolom berekenen op horizontale krachten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

verbinding van kolom berekenen op horizontale krachten

hallo,

momenteel ben ik bezig aan mijn eind stage Engineering niveau 4, bij deze stage heb ik een project toegewezen gekregen.

hierbij moet ik een kolom opnieuw ontwerpen zodat deze machinaal te maken is,

de kolom bestaat uit 2 u-profielen die verticaal staan en aan elkaar verbonden zijn d.m.v. horizontale stripjes.

vanuit het bedrijf waar we de kolom voor maken heb ik veel informatie door gekregen over de oude kolom, maar dat waren 2 kokers verbonden d.m.v. diagonalen schoren. hiermee kan ik dus helaas niet heel veel.



de kolom word ongeveer 6 meter hoog, de horizontale stripjes komen 500mm hart op hart uit elkaar. ze worden d.m.v. een clichverbinding aan elkaar bevestigd. er komen dus zover nu bekent ongeveer 10 stripjes in bevestigd. maar dit kan veranderen als berekeningen anders laten zien.
kolomschets.JPG
kolomschets.JPG (9.04 KiB) 278 keer bekeken
de vraag waar het nu allemaal om draait:

hoeveel kracht gaat er op de verbinding tussen het u-profiel en de horizontale stripjes komen?

ik ben wel bekent met een vakwerk berekenen maar naar zoeken blijkt dat ik hier te maken heb met een vierendeel. Een vierendeel ligger kan ik wel informatie over vinden. maar ik heb een kolom en geen ligger, het grote verschil met een kolom en ligger is dat de kolom maar 1 vast punt heeft en een ligger 2 vasten punten.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

alvast bedankt.

Berichten: 54

Re: verbinding van kolom berekenen op horizontale krachten

Als ik kijk naar jouw tekening zie ik een puntlast getekend op het uiteinde van de kolom. De kracht heb je aangegeven als een moment. Maar kijk eens naar je vergeet mij nietjes. Teken de dwarskrachtenlijn over de gehele kolom. Ik kolom is gewoon een rechtopstaande ligger, met in dit geval geen vrije (scharnierende) oplegging maar een inklemming bij de voet. Als je de dwarskrachtenlijn hebt getekend en ook de momentenlijn kun je per verbinding de kracht vaststellen.

Berichten: 2

Re: verbinding van kolom berekenen op horizontale krachten

sorry, zie een klein foutje.

het moment wat ik heb aangegeven is niet goed. er staat bovenaan een kracht op van 9184N

9184N x 6m = 55104NM Dat is het moment wat er op de kolom heerst.

ook moet ik erbij zeggen dat er 16 kolommen langs elkaar staan en dat de totale kracht dus ook door 16 gedeeld mag worden.

dus als ik het nu een beetje begrijp is het dus zo dat op het bovenste plaatje alle kracht komt, en dat het hoe verder we naar onder gaan het steeds minder word.

Reageer