Springen naar inhoud

- - - - -

Membraanloze brandstofcel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 april 2012 - 09:29

Membraanloze brandstofcel
Waterstof en zuurstof zijn zò 2011

Brandstofcellen worden veel goedkoper en betrouwbaarder als je het membraan er uit laat. Dat je dan ook de brandstof en de zuurstof moet vervangen door iets vloeibaars is niet erg, claimen Hector Abruña en collega’s (Cornell University, VS) in JACS.

Geplaatste afbeelding
Het prototype

Dat membraan is tot nu toe nodig om de brandstof (meestal waterstof of methanol) gescheiden te houden van de zuurstof, zodat je een potentiaalverschil tussen die twee kunt opbouwen en een nuttige elektronenstroom kunt aftappen. Vaak wordt er de kunststof Nafion voor gebruikt, die alleen protonen doorlaat. Maar dat spul is duur en wil nog wel eens gaan lekken.

...

Lees verder: http://www.c2w.nl/me...el.251832.lynkx

Bron: C2W

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 april 2012 - 14:07

Vorig jaar in een project een membraan vervaardigd gebaseerd op sulfonated polystyrene, en dat was helemaal niet zo duur als Nafion. Verder ook geen problemen gehad met lekkende membranen of dergelijke. Is er een reden om zonder membraan te werken als deze twee aangehaalde problemen (prijs en lekken) aangepakt worden?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#3

markos

    markos


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2012 - 13:10

Wat ik niet snap is dat ze niet gewoon een verbrandingsmotor ontwikkelen voor waterstof, dit zou veel makkelijker zijn dan eerst waterstof en zuurstof omzetten in electriciteit waardoor een electromotor aangederven wordt.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

#4

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2012 - 13:46

Waterstof is een energiedrager. Dus er moet eveneens eerst energie ingestoken worden ('verrijkt'). Bij de elektrodereacties wordt de benodigde stroom vrijgegeven voor de elektromotor terwijl de 'afval'producten water en zuurstof zijn, twee schone producten.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#5

markos

    markos


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2012 - 14:07

Benzine is ook een energie drager waar ook energie eerst bij moet om het tot ontbranding te komen, nl eerst moet het samengeperst worden en daarna met een vonk aangestoken worden.
Het lijkt mij dat dit ook gewoon met waterstof en zuurstof kan.
Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

#6

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2012 - 14:21

Akkoord, maar wat is het voordeel van een verbrandingsmotor boven een elektromotor? Je hebt nu een perfect schoon proces. Dus welk voordeel zie je in een verbrandingsmotor ontwikkelen voor waterstof?

Wat je voorstelt bestaat overigens: BMW heeft een auto ontwikkeld die waterstof gebruikt in een verbrandingsmotor.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#7

markos

    markos


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2012 - 15:58

Nouja de voordelen zijn natuurlijk dat het makkelijker en goedkoper te maken is, en een verbrandingsmotor op waterstof is natuurlijk even schoon als een brandstofcell, nl er komt alleen water uit als uitlaat gas.
Maar ze zijn er dus al mee bezig bij BMW, ik hoop dat het hele waterstof gebeuren als brandstof er snel komt want het is hard nodig.

Veranderd door markos, 15 april 2012 - 16:01

Een rondje om de maan lijkt mij ook wel leuk :D

#8

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2012 - 16:13

Interessant punt. Beide technologieën bestaan in ieder geval en elk van beide kent zijn voordelen.
Een interessante paper vond ik deze.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#9

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2012 - 10:54

Vorig jaar in een project een membraan vervaardigd gebaseerd op sulfonated polystyrene, en dat was helemaal niet zo duur als Nafion. Verder ook geen problemen gehad met lekkende membranen of dergelijke. Is er een reden om zonder membraan te werken als deze twee aangehaalde problemen (prijs en lekken) aangepakt worden?

De kwaliteit van het membraan gaat achteruit na verloop van tijd. Het membraan verstopt waardoor er minder oppervlak aanwezig is waarop de reactie kan plaatsvinden. Deze verandering na verloop van tijd zorgt er voor dat de efficientie achteruit gaat na een aantal jaren.
Dat zou een ander voordeel kunnen zijn om voor een membraan-loos ontwerp te gaan.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures