Honingklieren lokaliseren - hoe?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Honingklieren lokaliseren - hoe?

Ik weet niet of dit het juiste subforum is, maar botanie leek te ontbreken in de lijst. Ik wou recent iets uitzoeken over Lamprocapnos spectabilis (oude naam: Dicentra spectabilis) ook wel bekend als het 'gebroken hartje': namelijk waar zich de honingklieren bevinden (als dit het juiste woord is: de 'nectaries' bedoel ik in het Engels). Een setje uitstekende foto's bevindt zich hier: http://131.230.176.4/cgi-bin/dol/dol_terminal.pl?taxon_name=Dicentra_spectabilis&rank=binomial

Heb inmiddels vele bloemen opengesneden, een boek erbij gehouden ("Bleeding Hearts, Corydalis, and Their Relatives",Mark C. Tebbitt,Magnus Lidén,Henrik Zetterlund), maar ik kan toch maar niet vinden waar deze klier en de nectar zich moet bevinden.

Wie weet hier het fijne van? Of kun je wellicht aantonen dat er zich op een bepaalde plek meer suikers bevinden?

(Waarom ik dit zou willen: deze bloemen worden bij mij regelmatig geperforeerd door hommels, dit is vrij uitvoerig gedocumenteerd... ze nemen een shortcut naar die nectar, maar de plek van de perforatie lijkt me totaal niet overeen te komen met de plek van de honingklier in de literatuur, vandaar dat ik even wil controleren).

Reageer